28. listopadu 2010 10:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Špionážní družice předpovídají silné vánoční prodeje

Družice Proba-2 na oběžné dráze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Družice Proba-2 na oběžné dráze | foto: ESAReprofoto

USA Každý rok se obchodníci a analytici trhu snaží pomocí údajů z minulých let uhodnout, za co a kolik peněz utratí zákazníci v průběhu prázdnin a svátků. Letos jim ke sběru dat bude pomáhat nový pomocník – špičková technologie pracující 400 mil nad americkými obchodními centry- letecké a družicové snímkování

Informaci přinesl server SmartMOney.com. Nový systém počítá zaparkovaná auta tak, že zhodnotí procentuální zaplnění ploch určených k parkování před mnohými americkými nákupními centry. Takto získaná data následně spojí s tradičněji získávanými daty. Tím získá analýzu, která je zase o něco přesnější a analytici tedy obchodníkům a investorům mohou poradit lépe.

Source: DigitalGlobe, Remote Sensing Metrics analysis.

Samozřejmě, satelitní a letecké snímky parkovišť nemohou pomoci s předpovědí všech důležitých dat. Nedozvíme se z nich například, kolik jdou lidé do obchodu utrácet a do kterých obchodů v nákupním centru míří – tedy za jaký druh služeb jdou své peníze utratit. Nová metoda také není schopna sledovat, kolik lidí nakupuje on-line z tepla vlastního domova. I tak se ale jedná o velký pokrok při tvorbě analýz.

Situace letos
Z dosud získaných údajů je jasné, že počet nakupujících oproti minulým letům vzrostl. Satelitní snímky parkovišť před obchodními centry napovídají, že sezóna 2010 bude pro obchodníky velmi silná, což sice předpovídaly i konvenční metody, satelitní snímky to jen potvrdily. Obchodníci v Americe se mají letos na co těšit.

Nová metoda však nemusí sloužit jen pro období svátků a prázdnin. Z dostupných dat lze při dlouhodobém sledování například vyčíst, že míra nezaměstnanosti v USA je stabilní, zatímco osobní příjmy a spotřeba jdou společně nahoru.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!