Lidovky.cz V čem spočívá to kouzlo, aby se tvořily co nejmenší kolony?
Ve zkratce to lze popsat takto: My jsme zjišťovali, zda když bude náš systém řidiče upozorňovat, že se na konkrétním místě tvoří kolona, tak co to může ušetřit za potíže. A nakonec jsme navrhli systém, který spočívá nejen v informování řidičů o provozu před nimi, ale zároveň usměrňuje jejich jízdu. To znamená, že ten systém umožnuje snižovat rychlost aut přijíždějících k pracovním zónám tak, aby se auta zhustila blíže k sobě a tím se v důsledku zvýšila kapacita hrdla, kterým se projíždí v úseku stavby.
Lidovky.cz Z čeho usuzujete, že by ten systém mohl skutečně fungovat?
V loňském roce, když se opravoval most na D1 ve Velkém Meziříčí, se tři dny v týdnu provoz svedl do jednoho pruhu, a pak se čtyři dny jezdilo ve dvou pruzích. Osadili jsme tam asi osm detektorů, zhruba na každý kilometr, a sbírali jsme data o průjezdu vozidel - rozestupy, jejich rychlost a tak. A podle toho jsme pak ve speciálním softwaru vytvořili model dopravy. A na něm jsme simulovali, jak funguje námi navržený řídící systém. Ten teď chceme testovat v provozu.
Lidovky.cz Takže při modernizaci D1 se ještě nevyužije?
Počítá se s ním do další etapy modernizace. Máme předběžné domluvy, že by se tento systém otestoval nejprve na jiných lokalitách než při modernizaci D1, ale při stejné intenzitě, aby se vyzkoušelo, jak to funguje.
ČTĚTE TAKÉ: |
Lidovky.cz Teď se jízda řidičů na D1 před opravovanými úseky nijak usměrňovat nebude?
Ten současný koncept je trochu jiný, než co jsme navrhli. Protože to je pouze informační systém, který nemá za cíl řídit dopravní proudy. My navrhujeme tu dopravu řdit - když dokážeme postupně upravit rychlost vozidel, tak jsme schopni zvýšit kapacitu aut, které hrdlem projíždí. Teď bude na D1 jen informační panel, který řidičům řekne, zda tam kolona je či není. Nebude pro něj dál informace nijak upřesňovat.
Lidovky.cz A vypadat to bude jak?
Teď tam bude informační systém založený na velké mobilní informační tabuli, nainstalují se tam detektory, takže budeme vědět dobu zpoždění, a dopravní situaci budou sledovat kamery.
Lidovky.cz Ale kdyby tedy přibyl systém, který by dokázal provoz i řídit, jezdilo by se stavební zónou plynuleji...
Naše výzkumy říkají, že by to bylo efektivnější. Ale u nás to zatím není otestované v praxi.
Lidovky.cz Když opomenu klasické rady, jako 'řidiči musí přizpůsobit rychlost jízdy situaci na vozovce', tak dokážete jmenovat nějaké nešvary řidičů, které zbytečně komplikují provoz?
Velice zajímavý faktor při projíždění pracovních zón třeba na dálnicích je ten, že řidiče, kteří zónou projíždí, strašně zajímá, co tam kdo dělá. Koukají na ty velké pracovní stroje, takže nedávají stoprocentní pozor na dopravu, takže rychlost provozu není harmonizovaná. Zpomaluje se zbytečně celý dopravní provoz a vznikají mnohdy zbytečně kolony před samotným hrdlem.
Lidovky.cz A nedělají zbytečný chaos ti, kteří objíždí opravované úseky po okrskách? Jaká část řidičů bude z dálnice sjíždět?
To se neodvažuji říct, to by bylo věštění z koule. Ale jako největší problém vidím to, že my nebudeme vědět, co se na těch objízdných trasách děje. Detektory budou jen na hlavním dálničním tahu. Takže řidiči si nemůžou být jisti, že se jim objížďka vyplatí. A kolony se tak mohou ve špičkách tvořit nejen na dálnici, ale i na okolních silnicích.