„Modernizace dálnice D1 je nejnáročnější dopravně stavební akcí v historii Česka,“ prohlásil ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Stát se podle jeho slov snažil připravit modernizaci co nejlépe, musel ale respektovat omezené finance.
Celkové náklady na modernizaci 160 kilometrů dálnice D1 odhaduje stát na 14 miliard korun. Nezbylo proto na vybudování kvalitních objízdných tras.
„Objízdné trasy pro modernizované úseky nejsou stanovené. Definovali jsme je pouze pro opravované nadjezdy, aby se lidé dostali z jedné strany dálnice na druhou,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
Lidé jsou s opravami smířeni
Stát chce dálnici opravovat za plného provozu, průjezdné mají být dva pruhy v každém směru, byť ten levý bude jen pro vozidla do šířky dvou metrů. Při opravách a rozšiřování nadjezdů a mostů se provoz na dálnici na deset dvacet minut zcela zastaví.
ČTĚTE TAKÉ: |
Vyskytnou se i jiné, nepředvídané problémy, které provoz zcela zabrzdí. A netrpěliví řidiči budou sami hledat objízdné trasy přes okolní obce. Tamní komunikace nejsou na zvýšenou intenzitu dopravy připravené, lidé jsou však s možnými budoucími problémy smířeni.
„Pokud dojde k hromadnému objíždění dálnice přes naše město, může dojít k zablokování dopravy v centru, což by bylo velmi kritické. Na druhou stranu jsou občané rádi, že úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší bude modernizován jako jeden z prvních,“ řekl starosta Velké Bíteše Milan Vlček.
Co se opravíPráce budou probíhat tak, že během prvních čtyř měsíců se daný úsek rozšíří ze současných 26,5 metru na 28 metrů, na každé straně bude odstavný pás širší o tři čtvrtě metru. Současně se rozšíří i prostor pod nadjezdy, aby bylo možné v budoucnu zavést třetí jízdní pruh. Poté se čtyři měsíce bude modernizovat jeden jízdní pás a další čtyři měsíce druhý. Od prosince do února budou práce přerušeny. Samotná modernizace spočívá nejen v rozšíření dálnice, ale především v odbourání vozovky i násypu a vybudování nového zpevněného podkladu i nové vozovky. Sníží se přitom úhly stoupání a zvětší poloměry zatáček. Vybuduje se nové odvodnění a zřídí elektronická informační zařízení. |
„Dálnici je třeba zrekonstruovat, občané to vnímají jako pozitivum. Navíc se snad v obci zbavíme dlouhodobého hluku,“ uvedl starosta Nových Sadů Karel Klíma.
„Pokud dojde ke kolonám, můžeme počítat s komplikacemi. Občané samozřejmě modernizaci kritizují, protože naše silnice na takovou zátěž není stavěna, obsahuje množství děr a nerovností,“ postěžoval si starosta Bílého Kamene Jiří Benáček.
„Kamiony mimo dálnici nepustíme,“ prohlásil ministr Stanjura. Jak to chce zařídit, ale neupřesnil.
Pomalá jízda na třetině dálnice
Z celkových 211 úseků, na které je modernizace D1 rozdělena, je projektově připraveno pět. Úseky od Větrného Jeníkova k Jihlavě a od Lhotky k Velké Bíteši už mají dodavatele.
První postaví sdružení firem Colas CZ a Porr, druhý úsek sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Pro úseky od Šternova k Psářům a od Lokte k Hořicím zítra skončí lhůta pro odvolání neúspěšných účastníků tendru, pro úsek z Velké Bíteše k Devíti křížům řeší antimonopolní úřad odvolání neúspěšného uchazeče.
ČTĚTE TAKÉ: |
V jednom roce se má opravovat nejvýše šest úseků. To znamená, že na třetině D1 nebude umožněn dálniční provoz. Odpuštění dálničních známek, stejně jako placení mýta, však ministerstvo nechystá.
Experti očekávají, že se sníží celkový výběr mýtného, protože zahraniční kamiony budou jezdit raději přes Rakousko či Polsko.