Ředitelství silnic a dálnic tak může v následujících týdnech podepsat smlouvy s vítěznými společnostmi. Těmi jsou konsorcium firem COLAS CZ a PORR a OHL ŽS společně Alpine Bau CZ. Informovalo o tom v pátek ŘSD.
S opravou by se mohlo začít v dubnu, uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Neúspěšní uchazeči nejprve proti výsledkům tendrů podali námitky k ŘSD. Ředitelství ale jejich výhrady neuznalo, proti čemuž se obě společnosti mohly bránit podáním námitky k antimonopolnímu úřadu. Během desetidenní lhůty, která končila o půlnoci ze čtvrtka na pátek, se tak ale nestalo, uvedla mluvčí Vápeníková.
ČTĚTE VÍCE: |
Dodala, že ŘSD od příštího týdne začne jednat s vítězi tendrů o předání stavby. Skutečnost, že se nikdo z neúspěšných uchazečů u těchto dvou úseků D1 neodvolal, ocenil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podotkl, že v minulosti opakovaně apeloval na stavební firmy, aby k výběrovým řízením přistupovaly odpovědně.
I podřízené organizace ministerstva, mezi které ŘSD patří, by podle ministra měly v budoucnu zadávat výběrová řízení tak důkladně, aby jejich výsledky byly nezpochybnitelné a projekty se zbytečně neprotahovaly následnými spory.
Dubnový začátek rekonstrukce dálnice podle Vápeníkové závisí vedle podpisu smluv s vítězi tendrů také na počasí. V prvních fázích příprav bude nutné zajistit objízdné trasy a přesměrovat provoz do jednoho pruhu, což zabere určitý čas. S vlastní stavbou, betonáží a pokládkou asfaltových vrstev se tak začne později, kdy už by klimatické podmínky měly být příznivější.
Colas CZ a Porr zvítězily v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou s celkovou cenou 649 milionů korun proti původně očekávaným 942 milionům. Podobně společnosti Alpine Bau a OHL ŽS zvítězily ve výběrovém řízení na úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 milionů korun proti původním 967 milionům, které odhadovalo ŘSD.
Zatím nejistá je situace na zbylých třech úsecích dálnice D1, jejichž rekonstrukci ředitelství silnic nabídlo do veřejných soutěží. V úseku Velká Bíteš - Devět křížů vyprší dalšímu stěžovateli lhůta pro podání stížnosti k antimonopolnímu úřadu koncem příštího týdne a v úsecích Loket - Hořice a Šternov - Psáře podali neúspěšní uchazeči proti výsledkům tendrů námitky k ŘSD, které nyní ředitelství vyhodnocuje.
O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.