Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Světová premiéra jawy v Brně. Skládačce z Číny šel za kmotra slavný rocker

Ekonomika

  14:16
Červená barva, na jakou jsme zvyklí u Jawy, je asi jediná návaznost na historii této české značky. Geeny je nový radikální model s příhradovým rámem a moderními až futuristickými tvary, který Jawa dováží z Číny a doplňuje o některé vlastní prvky.

Jawa už několik let dováží čínské a indické modely, které si nechává upravit, aby navazovaly na historii značky a připomínaly některé slavné jawy z minulosti. Indický koncern Mahindra je vyrábí a nabízí i na indickém trhu, kde mají jawy dlouholetou tradici. Novinka Geeny ale přichází s úplně jiným přístupem a nabídne moderní tvary bez návaznosti na jakýkoli dosavadní model slavné značky.

Jawa 400 Geeny

Základem je řadový dvouválec se zdvihovým objemem 401 cm3 a s výkonem 31,5 kW, který vyrábí obří čínský koncern Zongshen. Ten je zasazený do zajímavě ustupujícího příhradového rámu ze svařených ocelových trubek, výrobcem tohoto modelu je pak oficiálně další čínská značka Dayun. Designéři Jawy ale nepřevzali kompletní model Dayun STS400 – doplnili ho jinými kryty boků nádrže, které by měly víc navázat na hranaté tvary posledních vyráběných jawiček.

Název Geeny je podle Jawy založený na anglickém Genesis, dvě „e“ by zase měla zdůraznit dvouválec, protože dosavadní rebrandované modely jsou většinou jednoválcové. Novým modelem chce Jawa zaujmout hlavně mladé jezdce s řidičským oprávněním A2. Pro začátečníky bude atraktivní nízké sedlo 770 mm nad zemí a hlavně lákavá cena 125 700 Kč. Z týnecké Jawy tímto modelem také přichází signál, že se pravděpodobně budeme setkávat s dalšími moderními modely objednanými od asijských výrobců.

Na premiéru nové Jawy dorazil také ambasador a dlouholetý příznivce značky Jawa, zpěvák Kamil Střihavka.

Výkonný ředitel Jawa Moto Jiří Kraft na Motosalonu řekl, že nová čtyřstovka představuje odklon od dosud typického retra a naznačuje nový směr vývoje značky. Zatímco mezi lety 2021 a 2022 vzrostly tržby české firmy o 42 procent na 231 milionů korun, loni klesly na 126 milionů korun.

„Pokles byl jednoznačně daný ekonomickou situací, růstem cen energií i inflací. To vše náš segment bohužel ovlivnilo, zatímco luxusní značky dopad nepocítily. Bohužel jsme neměli tak rozvinutý zahraniční obchod, aby pokles poptávky doma vyvážil,“ dodal Kraft.

„Dospěli jsme k názoru, že retro vlna pomalu přechází a trh je retro jawami poměrně nasycený. I druhý nový model 350 Bobber má moderní prvky, konstrukčně vychází z modelu Pérák,“ uvedl Kraft.

Letos se chce Jawa zaměřit na evropský zahraniční obchod a hledá po Evropě partnery. Nejvíce motocyklů Jawa se ale každoročně prodá v Indii, kde Jawa vyrábí ve spolupráci s indickým partnerem Classic Legends modely 300 CL, Pérák a 42. Ročně jde o desetitisíce kusů.

„Věříme, že letos se situace v Česku zlepší, lidé se nebudou děsit inflace a rostoucích cen. Naším cílem je překonat v tržbách rok 2022,“ doplnil výkonný ředitel.

Autoři: