Obchodníci: Příležitost se vždycky najdeLevnější záchodová mísa k výročí sametové revoluce, sleva na ojeté auto za pololetní vysvědčení, výhodnější hypotéka k Valentýnu. Připadají vám tyto kombinace přitažené za vlasy? Českým obchodníkům nikoli. Zatímco v minulosti bylo záminek k velkolepým speciálním akcím jen několik v roce, za současné hospodářské situace se prodejci hromadně vrhají na sebemenší příležitost. Se vztahem mezi svým produktem a smyslem vzpomínaného svátku si příliš hlavu nelámou a slevu lze získat prakticky na cokoli. |
"Jedná se většinou o výprodejové akce, které by se musely tak jako tak konat. Ale když potřebujete spustit slevy, určitě nestačí, že je zrovna čtvrtek. Přeneseně se dá říct, že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde," komentoval to Radek Čech z Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.
Plastická operace vaši lásku určitě potěší
Kromě obvyklých valentýnských nabídek cestovních kanceláří, leteckých společností, výrobců sladkostí nebo hotelů tak lze narazit i na další netradiční lákadla. Klinika estetické medicíny Asklepion nabízí kupony v ceně od jednoho do pěti tisíc korun na jakékoli ošetření na odděleních dermatologie, plastické chirurgie, stomatologie, kosmetiky, rehabilitace či cévní chirurgie.
Valentýnská hypotékaTakzvanou valentýnskou hypotéku nabízí UniCredit Bank, přestože produkt samotný příliš romantický není. V rámci této akce získá hypoteční úvěr bez poplatků každý klient, který v průběhu února požádá o hypotéku s minimálně pětiletou fixací a pojištěním schopnosti splácet. "Jedním z vyvrcholení vztahu dvou lidí je společný život ve vlastním bytě či domě. Valentýnskou hypotékou nabízíme klientům včetně mladých zamilovaných dvojic možnost si za výhodných podmínek splnit svůj sen o společném životě," řekl k tomu mluvčí UniCredit Bank Tomáš Pavlík. |
Lidé se těžko přesvědčují k utrácení
Motivace obchodníků k takovým akcím je podle analytiků prostá - lidi je stále těžší přesvědčit k utrácení a zdání výjimečnosti může jejich neochotu zvrátit.
"Sebemenší záminka k propagaci společnosti je dobrá. Už od konce předminulého roku trvá zhoršená situace v oblasti spotřebitelské poptávky a další výhled není dobrý. Nezaměstnanost svého vrcholu teprve dosáhne a ani pak nezačne rychle klesat, což spolu s tlakem na mzdy negativně působí na spotřebitele," popsal Tomáš Vlk, ekonom společnosti Patria Finance.
Podle odborníků přesto nelze úplně pomíjet spojitost mezi produktem a událostí, která jako záminka pro slevu slouží.
"Čím je vzájemná vazba pevnější, tím je to téma pro zákazníka přitažlivější. Když to přeženu, tak růžová auta upoutají určitě víc než třeba zlevněné záchodové mísy," prohlásil Radek Čech z prezidia Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.
Jedním dechem ale dodává, že nejdůležitějším faktorem přesto zůstává cena. "Kdyby se na Valentýna prodávaly fabie za polovinu, tak si je lidé koupit půjdou. Na cenu dnes reagují velmi silně," dodává Čech.
Nejpodivnější prodejní akceDvacáté výročí sametové revoluce si nenechal ujít prodejce koupelen Siko. Například záchodovou mísu s umyvadlem prodával za symbolických 1989 korun. |