Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Konec pochyb. Kupec zaplatil za nádrže, nafta za miliardu může zpět do Česka

Ekonomika

  12:20
PRAHA/MNICHOV - Klíčový přesun peněz stvrdil obchod, který je nesmírně důležitý pro české strategické zásoby. Firma Krailling Oils Development tento týden zaplatila za německý palivový sklad, v němž je už více než rok uvězněná nouzová nafta patřící České republice.

Sklad společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu. foto: ČTK

Tato platba znamená, že v pátek může vstoupit v platnost smlouva podepsaná 12. července mezi výše zmíněným kupcem, insolvenčním správcem prodávaného majetku a českými správci hmotných rezerv. V dohodě se nový majitel palivového skladu v německém Kraillingu zavázal, že opraví koleje vedoucí k nádržím, aby si Češi mohli naftu za 1,2 miliardy korun odvézt.

Rozsáhlý sklad patřil padlé společnosti Viktoriagruppe, která se starala o část nouzových zásob Česka, už od loňského února je však v insolvenci. Státní naftu konkursní správce následně zablokoval. Cestu zpět na české území ji otevře až prodej skladu, v němž je uložená.

Převoz nafty z Německa by měl stát méně než 60 miliónů. Vlečku zaplatí nový majitel

„K uzavření složité transakce je třeba splnění celé řady podmínek a s ohledem na vzájemnou dohodu účastníků se nemohu k detailům smluvní dokumentace nikterak vyjadřovat. Nicméně kupní cena uhrazena byla,“ řekla pro Lidovky.cz advokátka Kateřina Radostová. Při jednáních o prodeji skladu zastupovala společnost Krailling Oils Development, která podala nejvyšší nabídku.

Podle informací serveru Lidovky.cz se cena pohybuje ve výši necelých patnácti milionů eur, řádově tedy kolem 400 milionů korun. Klíčovou platbu následně potvrdil i šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr: „Insolvenční správce nás informoval, ze kupní cena byla zaplacena.“

Skončila tím doba napětí, zda v Německu založená společnost – majetkově propojená s přerovskou firmou Fau, která se zabývá obchodováním s pohonnými hmotami – po složení menší zálohy uhradí i celou kupní cenu.

Spravit koleje a hurá domů

Co se bude dít dál: až insolvenční správce Mirko Möllen převede číslo daňového skladu v Kraillingu na nového majitele, rozběhne se dvouměsíční lhůta k opravě železniční vlečky. Tu na vlastní náklady zajistí nový majitel nádrží. Původně přitom byla ve hře varianta, že opravu rozbitých kolejí – pohybující se podle odhadů až kolem deseti milionů korun – bude muset zaplatit český stát.

Bez vlečky není prakticky možné zhruba 80 milionů litrů nafty odvézt. K jejímu transportu bude potřeba asi šedesát nákladních vlaků. Až budou práce na vlečce hotové, bude mít správa rezerv šest měsíců na odvoz nafty. Na jeho zajištění je už domluvená se státní společností Čepro. Převoz paliva by měl vyjít zhruba na 60 milionů korun bez DPH.

V Kraillingu se česká nafta skladuje od roku 2010, kdy ji tam převezla správcovská firma Viktoriagruppe. Pro stát to údajně mělo být cenově výhodnější.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským...
Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským...

Společnost pro Česko od roku 2004 ochraňovala část strategických zásob nafty – ve třech českých skladech a posléze i v jednom německém. Když se na podzim roku 2014 dostala do finančních problémů, odvezla Správa státních hmotných rezerv palivo z českých nádrží. V Německu však po vyhlášení insolvence nastal problém.

Konkursní správce Mirko Möllen nikdy neuznal, že nafta za více než miliardu jednoznačně patří českému státu. Naznačil, že její část může tvořit palivo Viktoriagruppe, a proto SSHR neumožnil naftu odvézt. Navíc se následně přišlo na to, že vlečka u areálu není funkční.

Nafta uvězněná v Německu je (téměř) v pořádku. Češi směli do nádrží

Obrat nastal v únoru, kdy správce transport povolil, ale s tím, že neuznal vlastnická práva Česka a vyhradil si možnost se o naftu v budoucnu soudit.

Jedním z klíčových Möllenových úkolů při správě zkrachovalé firmy byl právě prodej dvou palivových areálů Viktoriagruppe, aby aspoň částečně uspokojil věřitele společnosti. Největším z nich je český stát, jemuž firma na daních a jiných poplatcích dluží zhruba 600 milionů korun.

U skladu v Chlumci nad Cidlinou se to konkursnímu správci na jaře podařilo, nyní je v podstatě hotový prodej většího ze zásobníků.

Autor: