Zhruba 80 milionů litrů nafty uvízlých v německém Kraillingu je nešťastným dědictvím po zkrachovalé firmě Viktoriagruppe. Ta pro Česko palivo ochraňovala – byť na území cizího státu - jako nouzové zásoby naší země pro případ živelních katastrof či válečných konfliktů.
Poté, co firma sebe sama předloni v prosinci poslala do insolvence, se nafty ujal konkursní správce. Zpochybnil, že Česku patří sto procent zásob a znemožnil jejich odvoz z bavorského areálu. I proto panovaly mezi správci rezerv velké obavy o to, zda nafta nepřijde působením času k úhoně. Třeba v případě mnohaletého soudního sporu o palivo, k němuž však nakonec pravděpodobně nedojde.
KVALITA NAFTY
|
Podle informací serveru Lidovky.cz správce Viktoriagruppe Mirko Möllen kývl na nové testy v německých nádržích. Správa státních hmotných rezerv (SSHR) si na začátku června nechala u certifikované laboratoře SGS naftu zkontrolovat. Šlo o to zjistit, zda český majetek v odhadované ceně 1,2 miliardy korun neztratil na ceně. K poslední kontrole nafty došlo v prosinci roku 2015.
Zástupci laboratoře postupně odebrali vzorky ze všech nádrží, v nichž je české palivo uložené.
„Zkoumali parametry jako obsah síry, bod vzplanutí nebo obsah vody a mechanických nečistot. Testy ukázaly, že nafta splňuje předepsané normy. Pouze v jedné nádrži naměřili vyšší obsah vody. Před převozem nafty do Česka bude tedy potřeba tuto nádrž odkalit a vodu vypustit,“ popsal pro Lidovky.cz mluvčí SSHR Jakub Linka.
Výsledky kontroly provedené na začátku června jsou pro zástupce českého státu dobrou zprávou. Na podzim roku 2014 zaplombovali nádrže v Kraillingu bavorští celníci. Podle jejich záznamů ve zmíněném roce nikdo ze skladů (před jejich zapečetěním) neodvezl a nepřivezl žádnou naftu. Nedocházelo tedy k pravidelné obměně, která je standardní součástí péče o strategické zásoby.
Začal rozprodej Viktoriagruppe. Dlužník českého státu se zbavil skladu v Chlumci![]() |
Firma Viktoriagruppe přivezla naftu do Bavorska poprvé v roce 2010 a zástupci státu si nejsou zcela jistí, jak staré palivo se v zásobnících nachází. Obecně platí, že nafta (bez biosložky) by se měla obměňovat alespoň každých pět let a kontrolovat nejméně jednou ročně.
„Vzhledem k tomu, že tyto nádrže jsou od října 2014 zaplombované, jsme s výsledkem testů spokojeni,“ prohlásil k nedávné kontrole šéf správců rezerv Pavel Švagr.
Jeho úřad nyní čeká, až insolvenční správce Mirko Möllen dokončí prodej palivového areálu v Kraillingu, což umožní uspokojit alespoň část pohledávek věřitelů firmy Viktoriagruppe. Mezi nimi je největší Česko se zhruba 600 miliony korun.
Zároveň se konečně otevře cesta k odvozu státní nafty, který si budou muset úředníci dohodnout s novým majitelem skladů, včetně opravy rozbité železniční vlečky, bez níž de facto nelze naftu odvézt. Na transport paliva v Kraillingu musí stát vypravit zhruba 60 nákladních vlaků.
A je tu ještě jeden detail. Insolvenční správce sice Česku letos v únoru odvoz nafty povolil, ale s tím, že neuznal jeho vlastnická práva a vyhradil si možnost se o palivo v budoucnu soudit.
PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE
|