14. února 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Bez Instagramu ani ránu. Společnosti bez této sociální sítě mají podle uživatelů nevýhodu

Instagram (ilustrační snímek). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Instagram (ilustrační snímek). | foto: ČTK

MENLO PARK/PRAHA Úspěšná firma se dnes už téměř neobejde bez Instagramu. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Facebook. Už jenom přítomnost na sociální síti, jejímž základem jsou fotky, je podle uživatelů pro společnosti plusovým bodem.

Firmy, které si před deseti založily účet na Facebooku, patřily svým způsobem k průkopníkům v marketingu na sociálních sítích. Dnes už jen s těží najdete soukromou společnost, která by největší sociální síť ignorovala. Facebookový účet si nezakládají pouze korporátní firmy, ale i řemeslníci, rodinné firmy či kutilové. Podobná situace pomalu ale jistě nastává u sociální sítě Instagram.

Podle průzkumu, který si nechal zadat Facebook, tedy majitel Instagramu, je pro řadu uživatelů sociální síť plná fotografií a videí důležitou vizitkou pro soukromé společnosti. Dokonce 54 % dotázaných uvedlo, že už někdy zakoupili zboží bezprostředně po tom, co si ho prohlíželi na Instagramu.

„Opravdu si myslím, že pokud není firma na Instagramu, tak zůstane pozadu. Myslím si, že je to momentálně nejlepší platforma k vybudování vlastního jména, skutečné značky,“ citoval Facebook v průzkumu respondenta Rinalda.

Respondenti v průzkumu také uvedli, že firmy figurující na Instagramu vnímají jako populární (78 procent), tvůrčí (77 procent), zábavné (76 procent) a významné (74 procent). Celkově podle nich k pozitivní vizitce stačí firmám pouhá přítomnost na této síti.

Instagram pomáhá zákazníkům při výběru

Instagram hraje také významnou roli v nákupním procesu některých zákazníků. Uživatelé sociální síť spuštěnou v roce 2010 podle svých slov využívají k tomu, aby objevili nové trendy, prozkoumali konkrétní zboží ještě před nákupem a rozhodli se, zda si ho pořídí či nikoliv. Ze všech dotázaných uvedlo 83 % uživatelů, že na Instagramu objevují nové produkty nebo služby a 80 % z nich se díky němu rozhoduje, zda zboží opravdu koupí.

Průzkum odhalující marketingový potenciál své dceřiné sociální sítě Instagram si nechal Facebook zpracovat mezi 21 tisíci uživatelů Instagramu, kteří ho navštíví alespoň jednou týdně. Uživatelům ze třinácti zemí světa bylo mezi 13 a 64 lety.

Popularita sítě roste

Instagram je také čím dál atraktivnější nástroj pro takzvané influencery, tedy lidí s jakýmsi vlivem na sociálních sítích. Ti se sem v poslední době přesouvají hlavně z YouTube. Místo dlouhých videí tak zahraničtí a čeští influenceři stále častěji postují fotky a krátká videa. Za reklamní fotky, kde se objeví nějaký produkt, navíc dostávají slušně zaplaceno. Výsledný honorář se odvíjí od počtu followerů, tedy sledujících. Uživatel, který má 10 tisíc sledujících, může za jeden příspěvek například obdržet tisíc korun.

Instagram měl loni na konci prvního čtvrtletí asi dva miliony českých uživatelů, nyní jich už má 2,3 milionu. Rostl tedy o 15 procent. Zvyšuje se na něm také aktivita uživatelů, zatímco na Facebooku stagnuje nebo klesá. Souvisí to zejména s novými formáty jako jsou Instagram Stories a větším využívání zpráv přímo v aplikaci.

Patrik Kozlík

Autor

Patrik Kozlíkpatrik.kozlik@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz