Pivovary, jako je Budvar, skupina Lobkowicz nebo mimo jiné také Bernard, však vykazují nárůsty prodeje v řádu jednotek procent a historicky nejvyšší výstav.
Pomohlo hlavně zvýšení exportu nebo zájem o nové značky. Loňský rok tak byl rokem pivní rozmanitosti.
ČTĚTE TAKÉ: |
Na přesná loňská čísla a konkrétní údaje od největších hráčů na pivovarnickém trhu je ještě brzy, ale podle odborníků z branže a samotných pivovarníků odpovídá loňská česká produkce piva zhruba té z roku 2013, tedy kolem 19 milionů hektolitrů.
Podle mluvčího dvojky trhu Pivovarů Staropramen Pavla Barvíka se loni zpomalil propad prodeje piv v restauracích. „Můžeme odhadovat, že se v Česku v loňském roce vypilo zhruba stejné množství piva jako v roce předchozím.
Podle dosavadních informací u nás získává i nadále silnější pozici segment retail, zejména prodej v řetězcích, v segmentu gastronomie již nejspíše došlo ke zpomalení poklesu. Některé odhady hovoří dokonce o jeho zastavení. Projevuje se tak snaha pivovarů nalákat lidi zpět do hospod na čepované,“ říká Barvík.
Restaurace lákají na speciály
Staropramen i lídr trhu Plzeňský Prazdroj nebo trojka Heineken své loňské prodeje zveřejňují až s odstupem času.
Čtvrtý největší pivovar, Budějovický Budvar, tak učiní v nejbližších dnech. Podle informací LN vyrobil loni nejvíc piva ve své historii a rekordní byl i export, který loni činil přes polovinu z tehdejší produkce 1,42 milionu hektolitrů.
Budvar loni představil například tmavý ležák z višní B:Cherry, ale i unikátní vymražované pivo B:Cryo, které si spotřebitelé čepují sami na stole, když pomocí takzvané kryokoncentrace teče do skleniček silný čtyřicetistupňový mok s obsahem alkoholu kolem 21 procent. Pivní unikát už nabízí na 60 restaurací v Česku.
„Ozvali se i zájemci ze zahraničí, ale B:Cryo je zatím exkluzivně jen pro český trh,“ říká mluvčí Budvaru Petr Samec. Skupina Pivovary Lobkowicz, úspěšně etablovaná na Pražské burze, také sice zveřejní své loňské objemy prodeje až později, ale podle zjištění LN prodala tato sedmičlenná skupina regionálních pivovarů loni celkem 920 tisíc hektolitrů (včetně exportu), meziročně zhruba o 70 tisíc hektolitrů víc než v předchozím roce.
Loni k desítkám značek přibyly „Lobkowiczům“ další, na odbyt jde hodně například svrchně kvašené pivo IPA Flying Cloud z produkce pivovaru ve Vysokém Chlumci.
Svrchně kvašená piva anglosaského nebo belgického typu začaly u nás prosazovat nejprve minipivovary. Jejich rostoucí obliba ale přinutila k zavedení jejich výroby i větší průmyslové výrobce. Loni se s nimi doslova roztrhl pytel. Dlouhé roky je vaří i náchodský pivovar Primátor.
„Výstav nám loni vzrostl o nějakých pět procent na 131,8 tisíce hektolitrů. Pomohl k tomu větší export, ale mimo jiné i novinka, značka IPA, jejíž prodej předčil naše očekávání,“ říká ředitel Primátoru Josef Hlavatý.
Růst táhne lahvové pivo
Historicky nejvyšších 264,6 tisíce hektolitrů (meziroční nárůst o 14 procent) uvařil humpolecký Bernard, kterému mimo jiné pomohla tři poslední měsíce v roce masivní reklamou podporovaná novinka – svrchně kvašené silné pivo Bernard Bohemia Ale.
„Za krátkou dobu se z něj stalo naše druhé nejprodávanější pivo. Pozorujeme zajímavý trend, lidé sice pijí stejně nebo i o trochu méně, ale nevadí jim zaplatit za pivo vyšší částky,“ komentuje loňský rok mluvčí Bernardu Zdeněk Mikulášek.
Méně úspěšný rok měl Pivovar Svijany, který dosud každoročně rostl o několik tisíc hektolitrů. Loni ale jeho produkce, zejména kvůli odstávce provozu při modernizaci lahvovny, klesla o pět procent na 579 tisíc hektolitrů.
Většina oslovených pivovarů potvrzuje trendy loňského roku. Nevídaně rostl zájem o novinky, hlavně v kategorii speciálních piv, které však nemají na trhu rozhodující vliv. Roste nadále odbyt lahvového piva v řetězcích, které tím ale nutí pivovary snižovat marže. To si pivovary kompenzují zvyšováním prodeje při vývozu za hranice.