28. května 2012 17:19 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Dopékané pečivo bude muset být označeno, rozhodl Bendl

Cereální pečivo - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cereální pečivo - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Pečivo, které je v obchodech dopékáno ze zmražených polotovarů, bude muset být v regálech povinně označováno údajem "rozpečeno". Ministr zemědělství Petr Bendl minulý týden podepsal vyhlášku upravující značení pekárenských výrobků.

Bendl to řekl na Žofínském fóru. Dopékané pečivo se tak má odlišit od čerstvého. Předpis by měl začít platit během několika týdnů.

"Čerstvý" bude jen chléb a pečivo

Pojmem "čerstvý" budou moci nést jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení. Jak řekl Bendlův náměstek pro zemědělskou a rybářskou politiku EU Martin Hlaváček, původní záměr, aby se vyhláška vztahovala vedle nebaleného pečiva na balené produkty, narazil na odpor Bruselu. Předpis se tak bude týkat jen nebalených výrobků.

ČTĚTE TAKÉ:

Především obchodní řetězce dnes často prodávané pečivo rozpékají ze zmrazených výrobků nebo dopékají ze zamrazených polotovarů, značit to však nemusejí. Obchodníci již dříve návrh vyhlášky, která vznikla ve spolupráci s Potravinářskou komorou a Podnikatelským svazem pekařů a cukrářů, kritizovali.

Podle dřívějšího vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků. Navíc prý poškodí tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Dovoz zmraženého pečiva k rozpékání roste

Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky byly rostoucí dovozy pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci však tvrdí, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix, či United Bakeries.

Lidovky.cz, ČTK

Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech
Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech

Dětských knih je na trhu velké množství, a tak je někdy složité najít tu pravou, která bude děti opravdu bavit. My jsme vyzkoušeli osm knížek. Podívejte se, jak v testu našich „redakčních“ potomků obstály, a nechte se inspirovat.