Prvním klientem, jemuž Komerční banka poslala poplatky, které německý soud loni označil za nezákonné, byl mladý advokátní koncipient Petr Němec. Ten se rozhodl dodat kuráž dosud poslušným zákazníkům českých bank, účtujícím nesmyslné poplatky.
ČTĚTE TAKÉ: |
Založil web Jdeto.de, kde najdete detailní popis, jak se své bance ozvat a nadobro se zbavit poplatků za vedení úvěru či hypotéky. Jak tedy postupovat?
- Nejprve je potřeba vyzvat svou banku k vrácení uhrazených poplatků, a to klidně i za 4 roky zpětně. Starší budou v drtivé většině promlčené. Vzor této žádosti s nápovědou najdete zde.
- Je velice pravděpodobné, že banka odmítne uhrazené poplatky vydat. V takovém případě se můžete buď zdarma obrátit na finančního arbitra (vzor zde), který vás bude ve sporu zastupovat. Další možností je jít rovnou k soudu, to je ovšem mnohem nákladnější varianta.
- Hypotéky bohužel nespadají do působnosti finančního arbitra, takže v takovém případě zbývá pouze soud. Takové řešení ale Petr Němec nedoporučuje. Výhodnější zřejmě bude počkat si, jak dopadne případná žaloba spotřebitelského sdružení dTest, které avizovalo, že zastoupí zájmy všech klientů Komerční banky.
„S pomocí dalších klientů, kterým se nelíbí počínání jejich banky, lze posunout celou věc dále kupředu a dosáhnout cíle – mít v ruce rozhodnutí finančního arbitra či soudu, že poplatek za spravování úvěru je protiprávní,“ vysvětluje Němec, proč je důležité „bombardovat“ banky svými žádostmi.
Anketa
Obrátíte se na svoji banku s žádostí o vrácení poplatků?
Vracení poplatkůSpolkový soudní dvůr loni v červnu rozhodl, že vybírat poplatek za úvěrový účet je vůči spotřebiteli nepřiměřená smluvní podmínka. Výpis z účtu totiž klientovi žádnou novou informaci nepřináší. Bance jen musí platí dvakrát: jednak úrok z půjčky, jednak za vedení účtu. V německém případě šlo o dvě eura (50 korun) měsíčně a v českých o podobné částky. S odvoláním na tento rozsudek pak právník Petr Němec letos požádal Komerční banku, ať mu poplatek za vedení jeho úvěru vrátí. Nedostal ale nic, takže podal návrh na vydání platebního rozkazu, jemuž soud vyhověl. Zřejmě z obav ze soudního sporu se KB narychlo rozhodla urovnat věc smírně a Němcovi vrátili 400 korun. O měsíc později uspěl i další klient, který se Komerční bance ozval. Získal zpět 2500 korun a do budoucna už kontroverzní poplatek nemusí vůbec platit. ČTĚTE VÍCE |