Středa 24. července 2024, svátek má Kristýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Murdoch se stahuje, prý jde o 'úklid podniku'

Média

  12:00
LONDÝN - Mediální magnát Rupert Murdoch (81) odstoupil z vedení správních rad několika amerických a britských firem, které patří do jeho skupiny News Corporation. Nebude už například sedět ve vedení rad, které dohlížejí na britské listy Sun, The Times a Sunday Times. Řekla to mluvčí společnosti News International Daisy Dunlopová, která tak potvrdila informace z interního dokumentu.

Rupert Murdoch a jeho nedělní verze nedělní verze bulvárního listu The Sun foto: ČTK

News International je britskou součástí News Corporation. Firma se snažila význam změn bagatelizovat a popsala je jako "přípravu na úklid podniku" spojenou s červnovým oznámením, že se News Corporation rozdělí na dva samostatné subjekty: první bude menší a má sloužit jako nakladatelská divize. Druhý, mnohem větší, bude zábavní a televizní skupinou.

Prodej novin?

Zpráva o Murdochově odchodu z více firem podle agentury Reuters patrně povede ke spekulacím, že se News Corporation připravuje na prodej zmíněných novin. Murdochovu reputaci v Británii totiž značně poškodil skandál s odposlechy v nedělníku News of the World. Murdoch jej krátce po vypuknutí skandálu nechal zavřít, později ale začal vydával nový nedělník The Sun on Sunday.

ČTĚTE TAKÉ:

Dunlopová upřesnila, že Murdoch odchází z vedení firem NI Group, Times Newspaper Holdings a News Corporation Investments. Všechny jsou v Británii a dohlíží na zmíněná britská periodika. Dunlopová také řekla, že Murdoch z pozic odstoupil už v minulých dnech.

Není ale jasné, z kterých podniků odchází Murdoch v USA. Podle britského listu The Telegraph, který na změny v řízení Murdochových podniků upozornil, americká komise pro cenné papíry (SEC) podrobnosti zatím ještě nezveřejnila.

Správní radu obou nových firem, které mají vzniknout rozdělením News Corporation, by podle agentury Reuters měl vést Murdoch. Ředitelem by ale měl být jen v divizi zábavy a televize. Tato divize, kromě toho, že je mnohem větší než divize nakladatelská, také Murdochově skupině zajišťuje největší zisky.

Skandál s odposlechy

Vyšetřování skandálu s odposlechy ukázalo, že se v News of the World soustavně porušovaly zákony. Vlivný výbor britského parlamentu na základě těchto poznatků pak v květnu uvedl, že Murdoch není způsobilý k tomu, aby řídil nadnárodní společnost.

Oznámení o chystaných změnách může naznačovat, že Murdoch má snahu se od britských novin distancovat. Skandál s odposlechy se znovu rozhořel loni a otřásl i britskou politickou scénou.

Vyžádal si paralelně trojí policejní vyšetřování, na jehož konci bylo 40 zatčených. Ilegální odposlechy zlomily vaz tehdejší ředitelce News International Rebece Brooksové, která byla navíc obviněna, že při vyšetřování brání průchodu spravedlnosti.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,