Šimoník uvedl, že nejsilnějším měsícem roku 2015 a celé dosavadní historie tuzemského mýta byl říjen, kdy stát vybral rekordních téměř 900 milionů korun. „Osmisetmilionovou hranici výběru loni nepřekročily jen leden, únor, srpen a prosinec,“ řekl Šimoník.
Meziroční nárůst podle něj způsobilo jednak lednové zvýšení mýtných tarifů, především ale hospodářský růst v ČR i v okolních státech Evropy. Za devět let fungování systému vybral stát na mýtném celkem 68 miliard korun.
Zmizí rychlostní silnice. A s nimi i desítky milionů korun z mýtného |
Nejsilnějším dnem loňského roku bylo úterý 29. září, tedy den po státní svátku, kdy se vybralo 41,9 milionu korun. Nejvýnosnějším týdnem byl pak prosincový 50. týden, dodal mluvčí.
Zvýšená sazba
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Na začátku roku 2015 zvýšilo ministerstvo dopravy sazby za průjezd, nejvíce se dotklo kamionů s emisní třídou Euro 5, kterým poplatky vzrostly o deset procent.
Soutěž na provozovatele mýtných bran bude připravena do konce roku, tvrdí Ťok |
Celkem je v systému zaregistrováno přes 850 000 kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch, která mýtný systém v ČR provozuje, vyprší na konci letošního roku, výběrové řízení na nového provozovatele ale stát doposud nevyhlásil. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům dosud vyplatil přes 18 miliard korun bez DPH.
Ministerstvo dopravy loni přišlo s celou řadou řešení, jak po vypršení smlouvy s Kapschem postupovat, která se ale nakonec nerealizovala. Příprava soutěže na výběr mýtného se proto nikam neposunula.
Jedinou hmatatelnou změnou je rozdělení soutěže na dvě části, na menší soutěž o tříletou správu mýtných bran a hlavní navazující tendr na následný desetiletý provoz. Je ale velmi pravděpodobné, že i po konci letošního roku bude mýtný systém po další řadu měsíců spravovat