„Je pravda, že zažíváme karavanový boom, trh meziročně roste přibližně o 18 – 20 %, němečtí výrobci nestíhají vyrábět a neustále rozšiřují své výrobní závody. Dodací lhůty se tak prodlužují,“ řekl pro Lidovky.cz Vladimír Záhorec, jednatel firmy Karavan Centrum Morava, která se prodejem karavanů i obytných vozů zabývá.
NOMÁDI: Rodina s dětmi cestuje po Evropě s karavanem |
Obliba cestování „domu na kolech“ neroste pouze v Česku. Tento trend je celoevropský. „Podle informací, které mám z německého sdružení karavanového průmyslu, tyto čísla sedí. Meziroční nárůst se pohybuje okolo 18 – 23 %,“ dodal Jan Bordovský, šéfredaktor časopisu Camping, cars & caravans.
Roční čekací doba je běžná v případech, kdy si zákazník vybere individuální vybavení. Pokud se zájemce o obytný vůz smíří s předem danou výbavou, může na výlet s novým autem vyrazit klidně už za čtyři měsíce.
Ze skladu i za čtyři měsíce
„Na sklad objednáváme obytné vozy s výbavou, kterou zákazníci nejvíce poptávají. U specifických přání se dělá objednávka přímo u výrobce, v takovém případě může být dodací lhůta až jeden rok,“ popsal ředitel prodejní společnosti Hykro Jan Ruta. Podle Ruty před dvěma lety ještě tak dlouhé čekací doby nebyly obvyklé.
„Nejčastěji se prodlužují čekací lhůty u dražších modelů. U běžných aut střední třídy dochází k tomu, že jim například Fiat nestíhá dodávat podvozky a kabiny. Většina těchto vozů se totiž staví na Fiatu Ducato,“ sdělil Jan Bordovský.
Kempování je novým trendem
Češi si čím dál častěji volí raději tuzemskou dovolenou než zahraniční. Podle agentury CzechTourism přibližně 44 % českých turistů kombinuje během roku domácí i zahraniční dovolenou, přibližně stejně velká skupina preferuje pouze tuzemskou dovolenou. Pouze 13 % dotázaných si vybírá jenom zahraničí. Karavan nebo obytný vůz je pro Čechy podle zvyšujících se prodejů oblíbenou variantou, jak se na dovolenou dopravit.
Prodej obytných vozů loni rostl o 41 procent. Větší zájem byl i o karavany |
„Za poslední dva roky je abnormální zájem o obytné vozy a karavany i z důvodu teroristických útoků ve světě, bezpečnostních problémů v afrických destinacích, či cestovních kanceláří. Lidé tedy daleko více z důvodu bezpečnosti cestují individuálně. Z toho náš obor nyní profituje,“ řekl Vladimír Horký, jednatel firmy Hykro.
Dlouhé čekací doby na obytné vozy a karavany nejsou jediné. Čeští zákazníci si musí počkat také na některé automobily značky Škoda Auto. Například modely Fabia a Rapid nyní nemají automatickou převodovku. Kvůli novým emisím si musí buď vybrat z toho, co je, nebo další měsíce vyčkávat, až se chybějící varianty na trh vrátí.