Neděle 29. ledna 2023, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Nejsou dopisy, bude zboží. Pošta rozjíždí obří zásilkový obchod

Ekonomika

  10:00
PRAHA - Vedení České pošty se rozhodlo, že zřídí zásilkový a internetový obchod s názvem Poštovní supermarket, který by měl pomoci zachránit snižující se výnosy pošty. Již zpočátku by pošta chtěla nabízet až dva tisíce položek.
Pošta. Ilustrační foto.

Pošta. Ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Ještě v tomto týdnu pošta osloví největší české internetové obchody, jako jsou například Mall.cz, Kasa.cz či Alza.cz, a nabídne jim partnerství na tomto projektu. Vyplývá to ze zadávací dokumentace, kterou mají Lidové noviny k dispozici.

Záměr potvrdila i šéfka pošty Marcela Hrdá. "Listovní zásilky mizí, na balíkovém trhu je velká konkurence a je jednoznačné, že internetové obchody budou v budoucnu trh balíkových zásilek ovlivňovat zásadně, protože mají největší růstový potenciál," uvedla Hrdá.

Firmy, které si pošta vybere jako partnera, budou hlavním dodavatelem zboží do Poštovního supermarketu. Pošta se pomocí desítek tisíc katalogů roznášených listonoši po celé zemi, třemi tisícovkami poboček, na kterých bude možné zboží objednat, a prostřednictvím vlastního e-shopu stane distributorem tohoto zboží.

Nabídka výhodných cen televizí, fénů či počítačů se podle jejího plánu díky katalogům dostane i do menších měst a obcí, kde nakupování přes internet není tak běžné jako ve velkých městech.

Hrdá: Poštovní byznys už nestačí

Se svojí sítí poboček má pošta šanci v novém projektu uspět, tvrdí šéfka České pošty Marcela Hrdá.

Nová ředitelka České pošty Marcela Hrdá.

* LN Proč jste se rozhodli vstoupit na trh zásilkového prodeje?
Hledáme nové příležitosti, pouze klasický poštovní byznys poštu do budoucna neuživí. Listovní zásilky mizí, na balíkovém trhu je velká konkurence a je jednoznačné, že internetové obchody budou v budoucnu trh balíkových zásilek ovlivňovat zásadně, protože mají největší růstový potenciál. Se svojí sítí a prodejní silou má pošta v tomto projektu velké šance uspět.

* LN Předpokládám, že je to také kvůli ztrátám v balíkové přepravě. Můžete vyčíslit, o jakou část trhu pošta v posledních dvou třech letech přišla?
To je jednoduché, ztratili jsme dominantní postavení, naše dynamika růstu neodpovídala růstu trhu. Dnes v tomto segmentu opět posilujeme, ale ztráta z minulých let byla v hospodaření podniku patrná.

* LN Co by nový byznys měl poště přinést, jaký dopad do hospodaření může spuštění internetového obchodu mít?
Pokud projekt vyjde, nepřinese výhody pouze poště. Snížením přepravného se totiž pravděpodobně zvýší především objem zásilek s menší hodnotou zboží, které se dnes nakupovat přes internet nevyplatí. Zákazníci se tak ke zboží dostanou levněji. Ve výnosech pak očekáváme nárůst minimálně v desítkách milionů korun ročně. A to je velmi konzervativní odhad.

* LN Očekáváte, že hlavní zájem bude o elektronickou verzi e-shopu, či se zaměříte především na svou širokou distribuční síť a klíčovými prodejci budou tisíce pošťáků s katalogy?
Důležité je obojí. Síti e-shopů přibude významná konkurence, se zásilkovým obchodem se díky naší síti dostaneme i do míst, kam klasický e-shop nedosáhne. Zajímaví tak budeme jak pro internetovou generaci, tak pro mnohé obyvatele, kteří ještě internetu nepřivykli.

* LN Kolik položek by měl zásilkový obchod nabízet?
Nechceme být Amazonem, naším cílem není zákazníka zahltit desetitisíci druhy zboží. Pokusíme se zprostředkovat hlavně to nejžádanější, v první fázi by nabídka neměla přesáhnout dva tisíce položek.

* LN Hledáte jednoho partnera, nebo hodláte spolupracovat s více firmami?
Dnes posíláme nabídku celé řadě subjektů, ale pro začátek chceme vybrat jen jednoho partnera. Silného, věrohodného, se kterým domluvíme nejlepší obchodní podmínky. Ale do budoucna se nechceme uzavírat dalším možnostem.

Více informací si přečtěte v úterním vydání deníku

Mohlo by vás zajímat