• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Mýtné brány se už staví, jejich osud je však nejistý. | foto: ČTK

Nový ministr prověří mýtné

Ekonomika
  •   8:29
Praha - Start výběru mýtného na českých dálnicích a silnicích se opět komplikuje. Poté, co zakázku několikrát vyšetřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, hodlá nyní celý kontrakt prověřit čerstvý ministr dopravy Aleš Řebíček.
„Chystáme audit celé zakázky,“ prohlásil Řebíček s tím, že plánuje prozkoumat nejen samotnou smlouvu, kterou za 22 miliard korun podepsal jeho předchůdce Milan Šimonovský s rakouskou firmou Kapsch, ale také plnění závazků ze strany Kapsche.

Ministr ovšem odmítl sdělit další podrobnosti. „V úřadu jsem teprve krátce, nejprve se potřebuji seznámit se všemi detaily smlouvy a zjistit co nejvíce informací,“ uvedl čerstvý šéf resortu dopravy. K možné hrozbě zrušení tendru se ministr vyjádřil opatrně. „Zrušení zakázky nevylučuji, ale těžko si lze představit, jak by se to rušilo, když už je mýtné skoro postaveno,“ konstatoval ministr v souvislosti s tím, že o tendr se zajímá také Evropská komise.

 Martin Říman z ODS, který v minulosti zastával funkci stínového ministra dopravy se již dříve vyjádřil k možnosti zrušení zakázky mnohem ostřeji. „Až nový ministr dopravy uvidí, co podepsali jeho předchůdci za smlouvy, tak z toho bude chtít vycouvat,“ řekl tehdy Říman. Zrušit zakázku by kromě samotného ministerstva mohla také Evropská komise, která se nyní o tendr zajímá. Obrátila se na ni se svou stížností italská firma Autostrade, která protestuje proti tomu, že hodnotící komise resortu dopravy pod vedením Šimonovského vyloučila tři ze čtyř uchazečů a zakázku přiklepla druhé nejdražší nabídce.

 Podle zástupců Autostrade - jejíž nabídka byla o 4,5 miliardy korun levnější - má Česko třicet dní, aby unii vysvětlilo, zda neposkytlo firmě Kapsch veřejnou podporu. Řebíček ale tvrdí, že jeho resort zatím žádnou oficiální žádost od komise neobdržel. Tendr, který odstartoval loni v červenci, provázejí neustálé průtahy. Po vyhlášení vítězné firmy se neúspěšné konsorcium firem Mytia a už zmiňovaná Autostrade několikrát odvolávaly u antimonopolního úřadu. Autostrade se dokonce obrátila i na české soudy a Evropskou komisi. Kvůli protestům se proto několik měsíců zdrželo zahájení výstavby, které mělo odstartovat letos v lednu. Namísto toho se stavba rozjela až v červenci. Platit mýtné by měly kamiony nad 12 tun, a to na více než dvou tisících dálnic a rychlostních komunikací.
Autoři: Lidové noviny