Za pouhý rok a něco si z něj urvala tři procenta. To je téměř tolik, kolik mají piva nealkoholická. Ta však na získání tohoto podílu potřebovala let deset. Ochucená piva, radlery, míchané nápoje na bázi piva. Tři různé termíny pro jeden typ nápoje: pivo smíchané – většinou půl na půl – s ovocnou limonádou. Výsledný nápoj má asi dvě až 2,5 procenta alkoholu, je osvěžující a na trhu, který si dlouhá desetiletí zakládal na své neměnnosti, se stal hitem.
První radler uvedly na český trh již v roce 2002 pod taktovkou Heinekenu Krušovice. Prodávaly jej až do roku 2009, prakticky bez zájmu veřejnosti. Šance získat nové spotřebitele, kteří vyrostli na silně slazených nealkoholických nápojích „kolového typu“ se chopil loni v květnu Staropramen, když za mohutné marketingové podpory uvedl na trh Staropramen Cool Lemon.
Nejrůznější příchutě
V současnosti mají ochucená piva tři procenta z celého pivního trhu, přičemž za první pololetí 2012 v meziročním srovnání vyrostla na 219 procent. Nějakého toho radlera má v portfoliu na 25 českých a moravských pivovarů, včetně plzeňské značky Gambrinus a Zlatopramenu ze stáje Heinekenu. Příchutě se pohybují od těch „klasických“ – citron, pomeranč či grapefruit – až po poněkud nestandardní: Radler Špeck budějovického pivovaru Samson má příchuť marihuany a zeleného jablka. Podle Jana Veselého, výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven, radlery přišly na trh ve správnou chvíli, kdy dorostla nová generace spotřebitelů, která není zatížena předsudky a nebojí se ochutnávat nové věci.
„Jsou zcestovalejší, zvyklí experimentovat, novinky a priori neodmítají, ale zkoumají, jestli jsou pro ně chuťově zajímavé a přijatelné. Dřív když bylo pivo jiné, bylo špatné. Dnes je prostě jen jiné,“ vysvětluje Veselý.
Radlery jsou pro české pivovarníky jako požehnání. Na 90 procent těch, kteří si je kupují, by si pivo normálně nedalo. Radlery tak neubírají pijáky klasickým ležákům a desítkám. Český trh s pivem v roce 2009 poklesl o 6,5 procenta, v roce následujícím dokonce o procent osm. Teprve loni se vzpamatoval a začal růst: loni konkrétně o 2,7 procenta.
ČTĚTE VÍCE: |
„Za první polovinu roku letošního jsme zaznamenali růst o dalších 1,4 procenta, konkrétní čísla vám ještě nemohu sdělit,“ řekl Veselý. A na tom se podílejí i radlery. „Každý měsíc se v Česku v průměru vypijí řádově miliony půllitrů našeho Cool Lemonu a Cool Grepu,“ říká tiskový mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. „Náš výstav radlerů odhadujeme asi na 40 tisíc hektolitrů,“ doplňuje obchodní ředitel pivovaru Samson David Posekaný s tím, že celkový podíl ochucených piv na produkci Samsona je až 20 procent.
Oba se také shodnou na tom, že radlery si nedávají jen ženy a že to nebude jen sezónní pití. „Prodávají se velmi dobře po celý rok,“ říká Barvík. "Podle našich výzkumů si radlery kupují nejčastěji mladí muži starší 18 let. Ženy preferují více sladší ovocné mixy, zatímco muži zase klasicky hořkou pivní chuť. To se snažíme reflektovat i v našem portfoliu příchutí,“ vysvětluje Posekaný.
A oba jsou přesvědčeni, že trh s limonádovými pivy ještě poroste, i když již trochu klidněji. V Německu a Rakousku, odkud k nám směs piva a limonády míchaná původně proto, aby se tamní cyklisté – radleři – moc neopili, má sedm procent trhu. „Je to přirozené, to jen náš trh byl pošramocený a teď se narovnává. Doufám, že časem se obohatí i o další pivní styly,“ pochvaluje si Jan Kočka, šéfredaktor našeho prvního amatérsko-odborného serveru o pivu Svět piva.