Citlivá data, která musí operátoři ze zákona archivovat minimálně půl roku, se vydávaly v minulosti pouze policii nebo zpravodajským službám na základě soudního rozhodnutí. Z údajů od operátora lze totiž zjistit kdy a kde se majitel telefonu pohyboval, komu volal a kdo volal jemu včetně sms i informací o připojení telefonu k internetu.
Citlivá osobní data ale začal svým zákazníkům nově poskytovat T-Mobile. Žádost nemusí klient nijak zdůvodnit, stačí jen prokázat, že je skutečným uživatelem konkrétního telefonního čísla. Žadatelem může být pouze fyzická osoba, ale i firma může informace o služebních telefonech získat. "Ředitel firmy by o citlivá data požádat mohl, ovšem budeme požadovat souhlas zaměstnance s předáním těchto údajů nadřízenému," vysvětluje mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
ČTĚTE TAKÉ: |
Za změnou stojí požadavek studenta Jana Cibulky. Jak popsal server iHNed.cz, operátor to původně s odkazem na zákon o elektronických službách odmítal, ale po rozhodnutí Úřadu pro ochranu osobních údajů dosavadní praxi změnil. Společnost poté Cibulkovi za 280 korun veškeré údaje vydala.
"V dřívějším období se čas od času podobný požadavek objevil, nicméně s ohledem na nejasný výklad legislativy, jsme tyto požadavky nemohli vyřídit. Šlo o jednotky žádostí ročně a předpokládáme, že po této změně se počet žádostí nijak zásadně nezmění. Cena zůstává 280 korun," dodává Kemrová.
Vodafone a O2 váhají
Vodafone ani O2 zákazníkům zatím tyto citlivé informace poskytovat nebudou. Přinejmenším dokud to Úřad pro ochranu osobních údajů nenařídí i jim.
"Nemáme k dispozici žádné oficiální rozhodnutí ani stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů a tudíž se k této věci nemůžeme nijak vyjádřit," řekla serveru Lidovky.cz mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová.
"Obsah Vámi zmiňovaného rozhodnutí Úřadu nám není znám, protože jsme nebyli účastníkem řízení. Nemůžeme tedy komentovat ani to, zda je rozhodnutí týkající se T-Mobilu obecně precedentní či nikoli," uvedl mluvčí O2 Hany Farghali.
V případě podobné žádosti jakou podal Jan Cibulka, by však podle Faraghaliho rozhodl Úřad pro ochranu osobních údajů pravděpodobně stejně jako u T-Mobilu a údaje by poté zákazníkovi O2 poskytlo. "Nedovedu si ale představit, že bychom například vydávali lokalizační údaje firemních telefonů zaměstnavateli. Každopádně uděláme vše proto, abychom vyhověli zákonu," dodal.