Na mapě Prahy je minimálně pět úseků, kde připadá v úvahu stavba nových tramvajových tratí. Lidovky.cz požádaly dopravního experta Jana Spoustu z Centra dopravního výzkumu o jeho pohled na to, jak moc je vznik těchto tras reálný.
Sídliště Modřany – Novodvorská
Současný stav: Do dvou až tří let by se mohl začít stavět úsek mezi Sídlištěm Modřany a ulicí Novodvorská. Pokračování do stanice Libuš by následovalo až po dokončení stejnojmenné stanice metra. Právě tam by měla tramvaj konečnou.
Spousta: Jednalo by se o prodloužení zhruba o dvě zastávky. Pro místní lidi by toto nové spojení určitě smysl mělo. Vilová čtvrť za Novodvorskou, ve východním směru, není dopravně příliš dobře obsloužená. Autobusy tam jezdí v dost špatných intervalech na to, že jde o Prahu a také vzhledem k hustotě zástavby (ne obyvatel).
ČTĚTE TAKÉ: |
Protažení trasy k ulici Novodvorská může být poměrně reálné, protože stavba by neměla narážet na přílišný odpor místních obyvatel, kteří by přišli o parkovací místa nebo by jim tramvaje hlučely pod okny. Nejsem si jen jistý, zda by projekt kvůli přírodnímu území ve směru na jih od trati – Modřanské rokli - nemohl narazit na ekologická posouzení. Ale tramvajová trať by se v těch místech měla bez problémů vejít.
Nádraží Modřany - Komořany
Současný stav: Dnešní trať do Modřan odbočuje ze zastávky Nádraží Modřany dále k tamnímu sídlišti. Koleje by mohly vést od nádraží rovně, směrem do Komořan. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) tuto trasu označil minulý týden za jednu z priorit.
Spousta: V bývalém modřanském cukrovaru vzniká nová zástavba, proto by prodloužení tramvaje tímto směrem asi smysl mělo. Otázkou samozřejmě je, kolik nových domů se tam postaví a jak vzroste počet obyvatel.
Divoká Šárka - Dědinská
Současný stav: Tramvajová trať nyní končí ve stanici Divoká Šárka, nedaleko přírodní rezervace. Pokračovat by mohla dále po Evropské směrem ven z Prahy. Záměr už získal kladné stanovisko EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí. Proti současnému řešení je však vedení Městské části Praha 6 a někteří obyvatelé Dědiny.
Spousta: Chápu místní občany, kteří nechtějí přijít o parkování a obávají se zvýšeného hluku. Bydlím ve Vršovicích, a i když tam byla trať zrekonstruovaná, tak mi subjektivně připadá, že je tam více hluku než před opravou. Lidé z Prahy 6, kterým se to hodí, cestují tramvají až do centra. Ale větší část z nich přestupuje z autobusu na Evropské na první možnou stanici metra. Mobilitě občanů by tedy prodloužení na Dědinu asi moc nepomohlo. Navíc tramvaj má narušovanou pravidelnost v tom, že projíždí centrem, kdežto autobusy nemívají tyto problémy tak velké.
Sídliště Barrandov – Slivenec - Holyně
Současný stav: Trať nyní končí smyčkou u konečné Sídliště Barrandov. Pokračování do Holyně a Slivence už má vydané územní rozhodnutí. Zpracovává se dokumentace pro stavební povolení a s realizací stavby se počítá v letech 2017 – 2018.
Spousta: Pokud trať nenarazí na nějaké extrémní požadavky majitelů pozemků, tak by tam záměr neměl mít větší problémy. Trať povede mimo nějakou složitou zástavbu, přes pole, což by nemělo vadit z hlediska ochrany krajiny.
Nádraží Podbaba – Suchdol
Současný stav: Zatím nemá oporu v územním plánu, takže není naplněna základní podmínka pro její realizaci. O projekt se ale živě zajímá radnice Městské části Praha 6.
Spousta: Tam je po dopravě obrovská poptávka v době, kdy začíná a končí vyučování na tamní České zemědělské univerzitě. Ale mimo tento čas, se nic neděje ani v dopravě. Místním obyvatelům by se toto spojení určitě líbilo, ale novou tramvajovou trať by nenaplnili. Byla by na místě analýza, kolik by stála a co by přinesla.