Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Prazdroj bude zdražovat, v hospodě dáte za půllitr minimálně o korunu víc

ilustrační snímek foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdraží od 1. října většinu produktů téměř o šest procent. Více se zvednou ceny balených piv, a to v průměru o 1,50 koruny na půllitr, méně ceny čepovaných – o korunu. Důvodem zdražení piva jsou především trvale rostoucí náklady na energie, obaly a dopravu.
  13:21

„Půjde v průměru o 5,7 procenta. Zvýšení cen je tak nižší, než aktuální inflace. Růst spotřebitelských cen klesl pod dvouciferné hodnoty po mnoha měsících teprve v polovině letošního roku,“ řekl mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Konkurenční Pivovary Staropramen zatím o zdražení nemluví. „K případné úpravě ceny přistupujeme vždy po důkladné analýze všech nákladů i celkové situace. Pokud bychom se pro tento krok rozhodli, budeme nejprve informovat naše obchodní partnery,“ řekla pro iDNES.cz mluvčí pivovarů Denisa Mylbachrová.

Národní podnik Budějovický Budvar zdražení nevylučuje, nebude ale dřív než k Novému roku. „Zatím jsme se ohledně zdražování finálně nerozhodli. Aktuálně mapujeme ceny vstupů. Pokud se ale zdražit rozhodneme, tak až od 1. 1. 2024,“ napsala iDNES.cz jeho mluvčí Ivana Chlumáková.

Hřebíček do rakve pro vesnické hospody

Podle restauratéra Luboše Kastnera z Asociace malých a středních podniků se nárůst ceny určitě odrazí i v sumách, které zákazníci zaplatí v restauracích. Půjde pak podle něj o další hřebíček do rakve venkovských hospod, kde se často ani nevaří a pivo je prakticky jejich jediným artiklem. „Můžeme si přát, aby se nezdražovalo, ale když největší dodavatel na trh zdraží, tak velmi jednoduchou ekonomickou úvahou se zdraží podstatná část piva na trhu, v hospodách i v retailu,“ doplnil pro portál iDNES.cz

Rozhodnutí Prazdroje spolu s 10procentním zvýšením DPH od nového roku je pak podle něj pro venkovské provozy skoro horší ranou, než byl covid. „Tehdy aspoň byly nějaké kompenzace,“ dodal. Městské podniky podle něj vydrží, protože poptávka i kupní síla je v jejich okolí větší.

Pivovar je podle Kováře kvůli složité situaci v gastronomii zdražil méně sudová a tanková piva, a to v průměru o jednu korunu na půllitru. Cena balených piv vzroste více.

Odradí vás zdražení piva v příštích měsících od návštěvy restauračních podniků?

celkem hlasů: 1318

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00čtvrtek 7. září 2023. Anketa je uzavřena.

ano862
ne329
omezím je127

Prazdroj, podle Kováře stejně jako jiné firmy, čelí trvalému růstu cen vstupů, který loni průřezově zasáhl všechny výrobní procesy. „Nejmarkantnější je to u energií, ale náklady rostou i v oblasti obalů či logistiky. Zdražují také vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám poskytuje bezplatně,“ uvedl.

Konzervativní cenová politika

Letošní zdražení, k němuž pivovar přistupuje každoročně v říjnu, je přesto podle Kováře konzervativní. „Jako v předchozích náročných letech, v době covidu nebo při loňské energetické krizi, neměníme ceny skokově a bereme část rostoucích nákladů na sebe,“ řekl. K cenové úpravě pivovar přistoupil i kvůli tomu, aby byl schopen investovat do nových produktů a inovací.

Loni v říjnu zdražil Prazdroj většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 Kč na půllitru. Změny se dotkly balených i čepovaných piv všech značek – Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell. Pivovar to tehdy zdůvodnil prudce rostoucími náklady na energie i obaly. Loni zdražil pivo i v dubnu v průměru o korunu na půllitru.

Prazdroj loni po dvou covidových letech zvýšil prodeje piv v Česku. Prodal 7,3 milionu hektolitrů piv, meziročně téměř o 12 procent víc. Prodej rostl u všech hlavních značek, zejména u nealkoholického Birellu. V hospodách, restauracích a barech si loni polepšil téměř o 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019.

Export loni vzrostl téměř o 13 procent. Celkem pivovar loni vyvezl rekordní bezmála dva miliony hektolitrů piv. V součtu tuzemských a zahraničních prodejů loni prodal 12,4 milionu hl piv, předloni to bylo 11,1 milionu hl.

Tržby se proti roku 2021 zvýšily o pětinu a dosáhly 19,6 miliardy korun, čistý zisk se zvedl téměř o 32 procent na loňských 5,9 miliardy korun.

Hledáte práci v gastronomii nebo v ubytovacích službách? Najděte si práci na jobDNES.cz

23. května 2023

Autoři: , ,