Čtvrtek 19. května 2022, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Prachař odpustí firmám penále za zpožděné práce na D1. Za protislužbu

Ekonomika

  18:18
PRAHA - Za zpoždění prací na D1 měly firmy platit milionové penále. Ministr dopravy Antonín Prachař jim ho ale odpustil. Ovšem ne bez protislužby. Firmy na oplátku nebudou po státu požadovat náklady navíc za to, že museli práce přeložit na příští jaro. Dohodu obě strany podepíší do konce listopadu.

Antonín Prachař foto: MAFRA - Petr Topič

Prominuté penále se týká stavebních firem Colas a Porr. Odložení modernizace druhé poloviny dálnice mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou nařídilo firmám Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z obavy, že se stavební práce nestihnou dokončit ještě před nástupem zimy.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle smlouvy má stát nárok na milionové penále za každý den zpoždění. Jeho vymáhání by ale nebylo jednoduché a je možné očekávat, že se proti sankci budou stavební firmy bránit u soudu.

„Zhotovitelé namítají, že jim nebylo předáno včas staveniště,“ uvedl Prachař. Ten připustil, že nějaké chyby na straně investora, státu, vzniknout mohly, a proto nyní hledá smírné řešení.

„Naším cílem není si vzájemně posílat faktury, penalizace. Naším cílem je modernizovat dálnici tak, aby sloužila občanům,“ doplnil ministr s tím, že smyslem připravované dohody je to, aby se nároky obou stran prakticky smazaly a stát za vzniklé vícenáklady nic neplatil.

Neznámá výše vícenákladů

Přestože podle ministra nejsou tyto vícenáklady například na odvoz svodidel, nájem strojů na další období, ještě oficiálně vyčísleny, v zákulisí se hovoří o částce převyšující sto milionů korun.

Podobná situace jako v případě úseku u Jihlavy je i v sousední modernizované části komunikace mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Tam v minulosti narostlo zpoždění až zhruba ke 200 dnům. V posledních měsících ministerstvo uvádělo, že se tento skluz podařilo stáhnout na 80 dní. Obě stavby tak budou kvůli zimní stavební přestávce pokračovat na jaře, kdy budou dělníci pokládat povrch na druhou polovinu dálnice.

Kromě uvedených úseku začali vloni na dálnici D1 silničáři opravovat rovněž úseky mezi Šternovem a Psáři a Loktem a Hořicemi. Ty by měly být dokončené ještě letos. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je kvůli ulehčení uzavírek rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.

Autoři: ,

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy
Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy. Právě na něm snadno usušíte ložní prádlo i...

Mohlo by vás zajímat