Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Pražské letiště maluje stanici pro vlak. Bude pod zemí jako metro

Ekonomika

  11:01
PRAHA - Kdyby šlo vše podle plánů, dorazí první vlak na ruzyňské letiště přesně za deset let. Tamní stanice už získává první obrysy.

První vizualizace budoucí zastávky vlaku na pražském Letišti Václava Havla. foto: Letiště Praha/Aeropolis

Na první pohled připomíná stanici metra. Když cestující vystoupí z vlaku v podzemní zastávce, povrch bude skoro 11 metrů nad nimi. Metro připomíná i nástupiště, které bude obepnuté dvěma kolejemi pro dva různé směry. Z centra Prahy by tam měl vlak dorazit za 25 minut.

Tento scénář dokumentují plány a nákresy, které mají LN k dispozici. Jedná se o střípek z plánované trati, která bude odbočkou z modernizované trasy spojující pražské Masarykovo nádraží s Kladnem.

Jedním dechem je třeba dodat, že jde o vizi, která se nepromění ve skutečnost za týden či za rok, ale nejdříve v roce 2028. Mimo jiné kvůli tomu, že Praha musí kvůli zahloubení kolejí v části trasy změnit územní plán. Projekt, který má pod patronátem Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), je zatím v projekční fázi.

Zároveň ale platí, že zastávka vlaku na Letišti Václava Havla je poměrně akutní záležitostí. Autobusy mířící k terminálům přestávají ve špičkách kapacitně stačit a vzhledem k postupnému nárůstu cestujících na Ruzyni bude v příštích letech ještě podstatně hůř. I proto už architekti ze skupiny Aeropolis společně s projektanty ze SŽDC načrtli první podobu, rozměry a umístění zastávky.

První vizualizace budoucí zastávky vlaku na pražském Letišti Václava Havla.
Řez budoucí zastávkou vlaku na pražském Letišti Václava Havla.

„Stanice bude podzemní s vystupujícími světlíky do prostoru venkovních pěších zón. Osa stanice je naplánovaná v prostoru mezi současným hotelem Marriott a budovou Airport Business Centrum, kde sídlí například Celní správa,“ popsala pro LN mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.

Plánovat stanici takto dopředu je důležité i z toho důvodu, že její stavba úzce souvisí s plánovaným rozšiřováním Terminálu 2, který je určený pro lety do schengenského prostoru.

NA LETIŠTI ZA 25 MINUT

  • Přes Letnou, Dejvice a Ořechovku až k Veleslavínu povede trasa dvěma jednokolejnými raženými tunely v hloubce až 80 metrů.
  • Cena tunelu vyjde na 3 až 3,5 miliardy korun.
  • Ambicí investora SŽDC je zvýšit počet cestujících mezi Kladnem a Prahou ze současných 6 tisíc denně na 24 tisíc. Dalších 20 tisíc by podle projektu mohlo cestovat na pražské letiště a z něj.
  • Cesta z letiště k nejbližšímu přestupu na metro na Veleslavíně by měla trvat 11 minut, celá trasa na Masarykovo nádraží pak 25 minut.

Tento projekt – který má zvětšit především prostor pro cestující, odbavení či obchody a restaurace – by měl být hotový ideálně mezi lety 2025 a 2026. Se zastávkou vlaku bude přímo propojený.

„Délkou bude stanice vlaku zabírat prostor zhruba od hranice rozšířeného Terminálu 2 až k parkovacímu domu PC Comfort. Z ní se cestující dostanou přímo do prostoru rozšířeného Terminálu 2 'suchou nohou’,“ uvedla Janoušková. Šířka nástupiště s oběma kolejemi má být něco přes 21 metrů.

V současné době zaváží cestující či zaměstnance k letištním terminálům několik autobusových linek – například od stanic metra Zličín nebo Nádraží Veleslavín.

„Nyní k nám jezdí autobusy každé tři minuty, kapacitu už moc zvýšit nelze. V některých časech jsou vozy plné, což je pro lidi velmi nepříjemné. Kdybychom měli vlak, o kterém se nejvíce mluví, přivezl by lidi z centra za nějakých 20 minut, což by bylo rychlejší a pohodlnější. I kdyby stála cesta dvojnásobek současného jízdného (až 32 korun – pozn. red.), cestující za vlak rádi zaplatí,“ prohlásil nedávno v rozhovoru pro LN šéf Letiště Praha Václav Řehoř.

Ačkoliv pražští politici v průběhu let zmiňovali možnost prodloužení některé z linek metra na Ruzyni, v drtivé většině případů šlo spíše proklamace bez reálného dopadu.

Také stavba – či lépe řečeno modernizace trati Praha-Kladno – platila vždy zejména za předvolební téma. V tomto případě už se však SŽDC dostala alespoň do fáze projektové přípravy. Navzdory různým komplikacím, jakým bylo třeba v průběhu plánování zařazené zahloubení části trasy pod Letnou či Dejvicemi.

Historie projektu, který byl dříve nepřesně nazýván rychlodráhou, sahá až k 11. lednu 1996, kdy jej schválili pražští zastupitelé. Jde o modernizaci a elektrifikaci trati, která částečně kopíruje stopu stávající Buštěhradské dráhy. Prvotním posláním je pohodlnější spojení Kladna s Prahou, ale nesmírně důležitá je také několikrát zmíněná odbočka na letiště.

Autor:

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...