"Nemyslím si však, že vstup konkurence na české koleje je důvod k tomu nefandit proměně národního dopravce," řekl Fejk v on-line rozhovoru, ve kterém odpovídal na otázky čtenářů Lidovek.cz.
Celý on-line rozhovor s Petrem Fejkem čtěte ZDE |
Nejvíce čtenářů rozčiluje zejména kvalita vagónů a souprav ČD, ve kterých standardně nefungují tak základní věci jako je topení nebo WC. "V příměstské dopravě v Praze jezdí přes 60 souprav CityElefant s klimatizací, v první třídě se zásuvkami 230 V pro napájení PC, novější série mají uzavřený systém WC," dává příklad pozitivní proměny ČD Fejk. Podle něj jsou tyto vlaky plně srovnatelné s tím, co jezdí na západ od České republiky.
U rychlíků pak probíhá revitalizace 110 vozů, modernizace vozů pro vlaky EC a IC a připravuje se modernizace přibližně 250 dalších vozů, které se používají i v rychlících. Pro trať Cheb – Plzeň – Beroun – Praha chtějí dráhy koupit ojeté vozy z Rakouska.
"Postupně napravujeme něco, co bylo v minulosti zanedbáno přerušením kontinuity investic do vlaků," říká Fejt. Modernizace do vlaků je podle něj hlavní nyní v ČD hlavní priorita.
Čtěte také: |
Evergreenem na českých kolejích jsou věčně promrzlé či naopak přetopené vagony. "Někdy může jít o chybu obsluhy vlaku, většinou je však na vině stáří vozu a technická omezení regulace tepla," vysvětluje ombudsman.
A co může cestující dělat? "Vždy v takovém případě asertivně oslovte průvodčího. Pokud může, nastavení regulace změní," radí Fejk.
Kupé zmizí, zato příjde wi-fi
Do budoucna se však budeme muset rozloučit s intimnějším cestováním v kupé. Nové vagony i soupravy jako je Pendolino, totiž budou mít jen velkoprostorové uspořádání. "V celé Evropě je patrný odklon od oddílových vozů v první i ve druhé třídě. Většina nových vozů včetně uvažovaných souprav Railjet jsou velkoprostorové koncepce," vysvětloval Fejk čtenářům. Cestují se podle něj mohou těšit také na wi-fi připojení. Jako první by měla být wi-fi v pendolinech.
Cestující se mnohdy diví, proč vlastně stále existují oddíly 1. třídy, když jsou jejich standardy mnohdy nedostačující a lidé je nevyužívají. "V březnu jsem jezdil vlaky po ČR křížem krážem a zaměřoval jsem se i na využívání 1. třídy v nových vlacích na příměstských spojích. Čekal jsem zájem, ale praxe mé očekávání nepotvrdila," popisuje Fejk. Dodává, že by měla rozhodnout právě čísla a zájem cestujících.
Stížnosti zpoplatněny nebudou
Dlouho ohlašovaného nástupu konkurence se podle Fejka ČD neobávají a nijak ho prý neblokují. "Společnost Regiojet pana Jančury má volný přístup na infrastrukturu a může začít jezdit prakticky kdykoliv. Nikdo a nic tomu nebrání, konkurence je zdravá v každém oboru," dodává Fejk.
A jak se jakožto ombudsman kvality vyrovnává s obří lavinou stížností? "Stížnost nebo podnět od klienta je obecně jeden z nejúčinnějších metodických nástrojů ke zlepšení služby a je naší povinností našim zákazníkům naslouchat." Návrh na zpoplatnění podávání stížností, který by měl omezit různé kverulanty a grafomany, tak Fejk nepokládá za nejlepší řešení.