Lidovky.cz proto zjišťovaly, proč státní podnik trvá na svém.
Jak obejít bezpečnostní rámy na Hradě? Stačí poslat nůž na místní pobočku pošty |
„Jedná se o jedno z bezpečnostních opatření České pošty a v současné době neplánujeme jeho omezení či úplné zrušení,“ odpověděl mluvčí společnosti Matyáš Vitík.
Otázkou však zůstává, koho a jak má zákaz telefonování ochránit.
„Jedná se o jeden prvek v rámci celé škály bezpečnostních opatření. Chránit má především pobočky, respektive zaměstnance a zákazníky,“ reagoval Vitík.
Jak a před čím?
„Jelikož se téma týká oblasti bezpečnosti, u které jde především o ochranu vnitřního know-how, nerad bych své odpovědi dále rozváděl,“ ukončil debatu mluvčí České pošty.
Zákaz telefonování nejvíce kontrastuje s bankami, kde se většinou nachází větší množství peněz a dochází často k citlivým operacím s osobními údaji.
Tam ale ledy po letech roztály a například dva z lídrů trhu už pro hovory na bankovní půdě mají pochopení. Tedy samozřejmě s výjimkou nevychovanců, kteří by svou hlasitostí rušili ostatní klienty.
CO VAŠE ZÁŽITKY?
|
„V našich pobočkách je od loňského jara používání telefonů povoleno. Ve všech provozovnách máme pro naše klienty dokonce zavedenou i síť WiFi,“ popsala Pavla Kozáková z České spořitelny. Zákazníci (ale i zaměstnanci) smějí telefonovat také v Komerční bance.
Jen ČSOB má v tomto o něco přísnější pravidla a připouští, že může dojít k tomu, že ostraha klienta požádá, aby si hovor vyřídil mimo prostory pobočky. Vymáhání však není nijak drastické.
„Jde hlavně o hlasité telefonování, které může vadit jiným klientům, ne posílání SMS nebo surfování. Tímto opatřením si na pobočkách chráníme atmosféru, kterou naši klienti očekávají,“ vysvětlil mluvčí jedné z největších bank Jan Solnička.
Přívětivější přístup bankovních institucí však nepřináší odpověď, proč je postoj České pošty tak striktní a neměnný. Podivuje se nad ním i oslovený bezpečnostní expert.
„Z pohledu kyberbezpečnosti nedává omezování používání mobilů smysl. Je i jiná, menší a sofistikovanější elektronika, než jsou telefony, která by dokázala odposlouchat provoz na pobočce i komunikaci klientů na poště (nebo v bance),“ uvedl Jiří Nápravník ze společnosti Salamandr, která se mimo jiné zaměřuje na počítačovou bezpečnost.
Nápravník odmítá také obavy z elektromagnetického rušení počítačových systémů. „Spíše se domnívám, že by se mohlo jednat o snahu zavést diskrétní a klidné prostředí,“ dodal k nevysvětlenému zákazu na poště Nápravník.