Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Proč se nesmí telefonovat na poště a v bankách ano? Státní podnik důvody tají

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Vyřízení hovoru na poště může přivodit nepříjemný střet s ochrankou. Telefonování na pobočkách státního podniku je zakázáno a výše zmíněné nepříjemnosti nejsou ojedinělé. V bankách, které by logicky měly mít přísnější pravidla, to přitom zpravidla možné je. Nařízení pošty se podivuje i bezpečnostní expert.

Logo České pošty. foto: ČTK

Lidovky.cz proto zjišťovaly, proč státní podnik trvá na svém.

Jak obejít bezpečnostní rámy na Hradě? Stačí poslat nůž na místní pobočku pošty

„Jedná se o jedno z bezpečnostních opatření České pošty a v současné době neplánujeme jeho omezení či úplné zrušení,“ odpověděl mluvčí společnosti Matyáš Vitík.

Otázkou však zůstává, koho a jak má zákaz telefonování ochránit.

„Jedná se o jeden prvek v rámci celé škály bezpečnostních opatření. Chránit má především pobočky, respektive zaměstnance a zákazníky,“ reagoval Vitík.

Jak a před čím?

„Jelikož se téma týká oblasti bezpečnosti, u které jde především o ochranu vnitřního know-how, nerad bych své odpovědi dále rozváděl,“ ukončil debatu mluvčí České pošty.

Zákaz telefonování nejvíce kontrastuje s bankami, kde se většinou nachází větší množství peněz a dochází často k citlivým operacím s osobními údaji.

Tam ale ledy po letech roztály a například dva z lídrů trhu už pro hovory na bankovní půdě mají pochopení. Tedy samozřejmě s výjimkou nevychovanců, kteří by svou hlasitostí rušili ostatní klienty.

CO VAŠE ZÁŽITKY?

  • Jaké jsou vaše zkušenosti s používáním mobilního telefonu na poštách či v bance?
  • Své zážitky nám posílejte na adresu michal.pavec@lidovky.cz.

„V našich pobočkách je od loňského jara používání telefonů povoleno. Ve všech provozovnách máme pro naše klienty dokonce zavedenou i síť WiFi,“ popsala Pavla Kozáková z České spořitelny. Zákazníci (ale i zaměstnanci) smějí telefonovat také v Komerční bance.

Jen ČSOB má v tomto o něco přísnější pravidla a připouští, že může dojít k tomu, že ostraha klienta požádá, aby si hovor vyřídil mimo prostory pobočky. Vymáhání však není nijak drastické.

„Jde hlavně o hlasité telefonování, které může vadit jiným klientům, ne posílání SMS nebo surfování. Tímto opatřením si na pobočkách chráníme atmosféru, kterou naši klienti očekávají,“ vysvětlil mluvčí jedné z největších bank Jan Solnička.

Pobočka České pošty.

Přívětivější přístup bankovních institucí však nepřináší odpověď, proč je postoj České pošty tak striktní a neměnný. Podivuje se nad ním i oslovený bezpečnostní expert.

„Z pohledu kyberbezpečnosti nedává omezování používání mobilů smysl. Je i jiná, menší a sofistikovanější elektronika, než jsou telefony, která by dokázala odposlouchat provoz na pobočce i komunikaci klientů na poště (nebo v bance),“ uvedl Jiří Nápravník ze společnosti Salamandr, která se mimo jiné zaměřuje na počítačovou bezpečnost.

Nápravník odmítá také obavy z elektromagnetického rušení počítačových systémů. „Spíše se domnívám, že by se mohlo jednat o snahu zavést diskrétní a klidné prostředí,“ dodal k nevysvětlenému zákazu na poště Nápravník.

Autor:

Naše čtenářky ohodnotili spreje STÉRIMAR™ Baby
Naše čtenářky ohodnotili spreje STÉRIMAR™ Baby

Našich 40 testerů a testerek vyzkoušelo se svými dětmi šetrné nosní spreje od STÉRIMAR™. Jak test dopadl? Skutečně pomohl od rýmy a ucpaného nosu?...