K každom väčšom projekte (či už v živote alebo biznise) výsledok závisí od primárneho cieľa. A čo je primárnym cieľom pri štátnych zakázkach? Zlepšiť situáciu pre občanov a firmy? To ani náhodou, to je tak terciárny cieľ.
Primárnym cieľom je dobre napchať vačky - či už objednávateľov, ľudí v pozadí alebo (niektorých) firiem, čo stavbu realizujú. A potom stavby vyzerajú ako Ostravská diaľnica.
Dôležité v celom tomto biznise je, za koho "kope" objednávateľ zakázky, ministerstvá, kontrolné inštitúcie. Či za štát a občanov, resp. ich peniaze, alebo za stavebné firmy. Je tragikomické sledovať štátneho úradníka, ako v nejakom spore obhajuje nie postup štátu, ale stavebnú firmu. Keďže ho táto firma "platí", nemôže samozrejme ináč.
Je zaujímavé, že v takom Švajčiarsku dokáže stavať neporovnateľne lacnejšie. A to je pracovná sila oveľa drahšia a prírodné podmienky náročnejšie.
Samozrejme každý "odborník" hneď povie termín "vyvolané stavby". Ale prečo potom nezmenia zákon?
jakým mechanismem jsou ve Švýcarsku dálnice financovány, projektovány, zhotovovány a spravovány?
V Rakousku na to mají ASFINAG a přestože jejich zelení jsou o dost ostřejší, tak nemají problém konsensuálně projednat trasu se všemi dotčenými bez toho aby projekt někdo blokoval, a pak postavit tempem o kterém si v ČR můžem jenom nechat zdát.
Jestli vydání pouhého územního rozhodnutí trvá víc než rok pak se nedivte, že výběrové řízení (které dík odvolačkám je taky běh na dlouhé trati) zahajuje investor v před vydáním rozhodnutí. Následné požadavky různých tzv. ekologických vymahačů výpalného ale třeba i obcí, které se probudily ze sna v průběhu řízení stavbu nejen zdraží, ale vytváří vícenáklady. Jak takové martýrium funguje lze názorně vidět třeba na výstavbě královopolských tunelů v Brně, kde soudruh Štěpaník (mimo jiné bydlící úplně jinde) měl problém s hlukem a podařilo se mu stavbu neobyčejně prodražit a zpozdit o rok.
která se budou opakovat na podzim, ani stávající protihluková opatření nesplňují hygienické limity a budou se pravděpodobně muset udělat další.
Takže se ukazuje, že projektant (nebo kdo) cosi podcenil a kritika stavby byla oprávněná. Opět špatná příprava stavby od počátku.
Projektant má dostat již v zadání cenový limit. Zjistí-li během projektu, že nedostačuje, může se kvalifikovaně vyřešit jeho změna s minimálními náklady. Řešit vícenáklady až na stavbě je nejdražžší možný způsob!
Naprosto šílené jsou ekostavby na dálnici. Dodnes nechápu cíl a smysl jakéhosi skleníku, nebo voliéry naruby, kterou se projíždí na dálnici na Teplice blízko sjezdu na Lovosice.. Šílený nesmysl za spoustu miliard!