130 let

Diskuze

Prokletí dálnic? Za drahotu může šlendrián i mizerné přechody pro zvěř

Výstavba dálnic v Česku pokračuje šnečím tempem a každoročně spolyká obrovské peníze. Dokončení jednoho projektu trvá nejčastěji 12 let, a přestože už měla být dálniční síť dávno dostavěna, musíme si počkat dalších 32 let. Server Lidovky.cz vybral ze zprávy NKÚ několik případů, kdy stát vyhazuje miliony oknem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

7. 8. 2013 10:20
Všetko závisí od primárnej myšlienky

K každom väčšom projekte (či už v živote alebo biznise) výsledok závisí od primárneho cieľa. A čo je primárnym cieľom pri štátnych zakázkach? Zlepšiť situáciu pre občanov a firmy? To ani náhodou, to je tak terciárny cieľ.

Primárnym cieľom je dobre napchať vačky - či už objednávateľov, ľudí v pozadí alebo (niektorých) firiem, čo stavbu realizujú. A potom stavby vyzerajú ako Ostravská diaľnica.

Dôležité v celom tomto biznise je, za koho "kope" objednávateľ zakázky, ministerstvá, kontrolné inštitúcie. Či za štát a občanov, resp. ich peniaze, alebo za stavebné firmy. Je tragikomické sledovať štátneho úradníka, ako v nejakom spore obhajuje nie postup štátu, ale stavebnú firmu. Keďže ho táto firma "platí", nemôže samozrejme ináč.

Je zaujímavé, že v takom Švajčiarsku dokáže stavať neporovnateľne lacnejšie. A to je pracovná sila oveľa drahšia a prírodné podmienky náročnejšie.

Samozrejme každý "odborník" hneď povie termín "vyvolané stavby". Ale prečo potom nezmenia zákon?

0 0
možnosti
PB

8. 8. 2013 11:01
Zajímalo by mne

jakým mechanismem jsou ve Švýcarsku dálnice financovány, projektovány, zhotovovány a spravovány?

V Rakousku na to mají ASFINAG a přestože jejich zelení jsou o dost ostřejší, tak nemají problém konsensuálně projednat trasu se všemi dotčenými bez toho aby projekt někdo blokoval, a pak postavit tempem o kterém si v ČR můžem jenom nechat zdát.

0 0
možnosti
JK

7. 8. 2013 10:04
Proč asi trvá proces výstavby desetiletí?

Jestli vydání pouhého územního rozhodnutí trvá víc než rok pak se nedivte, že výběrové řízení (které dík odvolačkám je taky běh na dlouhé trati) zahajuje investor v před vydáním rozhodnutí. Následné požadavky různých tzv. ekologických vymahačů výpalného ale třeba i obcí, které se probudily ze sna v průběhu řízení stavbu nejen zdraží, ale vytváří vícenáklady. Jak takové martýrium funguje lze názorně vidět třeba na výstavbě královopolských tunelů v Brně, kde soudruh Štěpaník (mimo jiné bydlící úplně jinde) měl problém s hlukem a podařilo se mu stavbu neobyčejně prodražit a zpozdit o rok.

0 0
možnosti
PB

8. 8. 2013 10:55
Podle jarních hlukových měření

která se budou opakovat na podzim, ani stávající protihluková opatření nesplňují hygienické limity a budou se pravděpodobně muset udělat další.

Takže se ukazuje, že projektant (nebo kdo) cosi podcenil a kritika stavby byla oprávněná. Opět špatná příprava stavby od počátku.

0 0
možnosti
PGS

7. 8. 2013 8:26
Chyba je již v zadání!

Projektant má dostat již v zadání cenový limit. Zjistí-li během projektu, že nedostačuje, může se kvalifikovaně vyřešit jeho změna s minimálními náklady. Řešit vícenáklady až na stavbě je nejdražžší možný způsob!

Naprosto šílené jsou ekostavby na dálnici.  Dodnes nechápu cíl a smysl jakéhosi skleníku, nebo voliéry naruby, kterou se projíždí na dálnici na Teplice blízko sjezdu na  Lovosice.. Šílený nesmysl za spoustu miliard!

0 0
možnosti