Letos bylo nominováno rekordních 91 reklam a do internetové soutěže přišlo přes 10.000 hlasů. "Chtěli jsme zdůraznit různé projevy sexismu v reklamě. Nejde vždy o nahé ženské tělo, projevy sexismu jsou různorodé, proto jsme letos hlasování rozdělili do tří kategorií," uvedla Kristýna Pešáková z hnutí Nesehnutí, které klání sexistických reklam letos pořádalo už potřetí.
KDO VYHRÁL LONI? |
Záměrem soutěže podle ní není firmy odsoudit, ale upozornit na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet. Mnoho společností si to podle aktivistů vůbec neuvědomuje.
Užij si první bankovní styk
V kategorii Ženy jako objekty letos suverénně zvítězila reklama Komerční banky na studentské konto G2. Banka se zájemce snažila přilákat mottem "Užij si první bankovní styk". Reklama dostala 1119 hlasů.
V kategorii Ženy jako části těla vyhrála firma Avos. Reklama s mottem Postavíme vám ho a s obrázkem ženy s velkým poprsím získala 1575 hlasů.
V kategorii Další projevy sexismu, která zahrnuje stereotypní zobrazení rolí mužů a žen ve společnosti nebo sexistické reklamy zobrazující muže, na prvním místě opět skončila reklama Komerční banky Užij si první bankovní styk. Dostala 789 hlasů.
Přijďte k nám, je tu šero a všichni jsme ožralí
Ceny udílela i odborná porota. Za nejvíce sexistickou označila reklamu brněnského pivního šenku Čtyři růže s mottem "Milé dívky a ženy, máte problémy s nadváhou? Ošklivou pleť? Řídké vlasy? Přijďte k nám, je tu šero a všichni jsme ožralí".
Těsně v závěsu za ní skončila reklama Budějovického budvaru na pivo Pardál.
Třetí místo porota přiřkla reklamě firmy Q8 na lešení.
Firmy s nejvíce sexistickými reklamami ve všech kategoriích budou podle Pešákové "odměněny" diplomy, studií na téma genderové rovnosti v reklamě, nálepkou s nápisem Opravdu vaše zboží potřebuje sexistickou reklamu a dalšími tematickými drobnostmi.
Pešáková uvedla, že při prvním ročníku si "vítězná" firma při slavnostním udělování cenu sama vyzvedla a věc brala s humorem, loni žádná z "oceněných" firem nereagovala. Proto jim cenu aktivisté doručili poštou. Od letošního ročníku soutěže, do něhož se veřejnost zapojila aktivněji než jindy, si organizátoři slibují, že by firmy mohly více reagovat.