Řidiči u nás už mohou tankovat u celkem 70 benzinek v barvách značky MOL. V tom je všech 44 původních Lukoilů a zatím 26 ze 125 koupených někdejších stanic Agip. Do konce roku jich má být 80. Všechny zbylé Agipy přejdou do barev maďarských pump MOL v příštím roce.
Tuzemští řidiči, alespoň podle dostupných ohlasů, změnu příliš neřeší. Pro většinu je podstatná cena a úroveň nabízených služeb. A ani jedno ani druhé Maďaři u bývalých Agipek, pověstných vysokým prodejem paliv, v zásadě nemění.
Benzina má zálusk na 70 pump OMV. Chce zvýšit svůj tržní podíl |
„Zdejší řidiči MOL neznali a z vlastní zkušenosti vidím, že ho vnímají jako něco nového, zvláštního, co není horší, než na co byli zvyklí. MOL začal s novým kabátem pump i zavedením prémiových paliv. A to vše podporuje masivní reklamou, chce být vidět,“ komentuje změnu šéfredaktor magazínu Petrol Tomáš Mikšovský.
„Zdá se mi, že někdejší Lukoil býval levnější než dnes pod značkou MOL. Ale v zásadně rozdíl ve službách nevidím. Má to holt jiné barvy,“ hodnotí změnu například Jaroslav Karlíček, který má zkušenost s přebarvením pumpy Lukoilu na MOL na pražském Barandově.
Podle lidí z petrolejářské branže by se tak u přebarvených pump Lukoilu zřejmě nemusela opakovat situace, když před lety síť OMV koupila špičkově vybavené a výkonné pumpy Aral a u řady z nich následně prudce klesl prodej. V případě přebarvených Agipů to ale nemusí být tak jednoznačné.
„S Agipem se většina řidičů dokázala identifikovat. Věděli, že patří známé italské firmě ENI. Značka MOL je u nás ale tak trochu no-name a počáteční pokles prodeje tedy nelze úplně vyloučit. Pro Maďary je to tedy tak trochu výzva,“ soudí Ivan Indráček, šéf Unie nezávislých petrolejářů, která sdružuje menší distributory a prodejce pohonných hmot.
Mol dotahuje na Benzinu
Stanice Agip převzal maďarský MOL od Italů letos, Lukoil od Rusů loni. Kromě toho ovládli Maďaři už v roce 2012 benzinky s logem papouška - Pap Oil. Tahle síť v modrých barvách v Česku zůstane a koncern MOL do ní začleňuje postupně dvě desítky pump Slovnaft, které u nás ovládá už z dřívějška.
„V současné chvíli dokončujeme v průměru čtyři až pět čerpacích stanic týdně. V nastoleném tempu budeme pokračovat tak, abychom do konce příštího roku sjednotili všechny čerpací stanice, které nyní v České republice provozujeme, pod dvě značky MOL a Pap Oil,“ řekl Radim Špůrek, ředitel maloobchodu MOL v Česku.
Koncern MOL, který má zastoupení v celé střední Evropě, a patří mu kromě řady pumpařských sítí také rafinérie i těžba ropy, ovládá u nás dohromady 315 čerpacích stanic a stal se v těsném závěsu za lídrem zdejšího trhu Benzinou (338 pump) druhým největším maloobchodním prodejcem pohonných hmot.
V posledních týdnech oznámil rozšíření svých aktivit v oblasti maloobchodu i v dalších dvou zemích. Začátkem listopadu informoval MOL o koupi slovinského portfolia společnosti ENI, čítajícího 17 čerpacích stanic. V Maďarsku v nedávné době převzal od ENI všech jeho tamních 183 čerpacích stanic.
Za posledních 18 měsíců tak MOL získal přibližně 450 benzinek v Česku, Maďarku, Rumunsku, Slovensku a Slovinsku. Celkově dnes vlastní síť téměř dvou tisíc pump v 11 zemích střední a jihovýchodní Evropy.
Pumpy pro bohaté i chudé
Maďarům tak budou u nás fungovat dvě kategorie benzinek. Jedna prestiznější a s širší nabídkou služeb (MOL - z bývalých pump Lukoil a Agip) a druhá „ekonomická“ Pap Oil, zaměřená spíš na zákazníky v regionech. Podobným způsobem má své čerpačky rozdělené i Benzina – na kategorii Benzina plus a klasické stanice Benzina.
Náklady na přebarvení tak velkého počtu čerpacích stanic koncern MOL nekomentuje, ale podle odhadu lidí z branže půjde pravděpodobně o sumu, přesahující 100 milionů korun.
Ceny benzinu na webu CCS už nenajdete. Firma omezila veřejný přístup |
Není to však zdaleka první takto rozsáhlá akce v Česku. Když na přelomu tisíciletí převzalo státní Čepro zhruba 180 „zelených“ pump po zkrachovalé státní Benzině, vznikla nová síť Euro Oil.
Velký rebranding ukončila v roce 2008 i samotná Benzina – pumpy, které převzal Unipetrol, bylo nutné modernizovat (nešlo o změnu značky, ale spíš přestavbu) a „červená“ Benzina za miliardu korun kompletně zrenovovala 260 pump, z toho 102 do barev prémiové značky Benzina plus.
Velkým (a zřejmě i nákladným) klasickým rebrandingem bylo i přemalování sedmdesátky pump Aral, které v roce 2005 koupila u nás rakouská společnost OMV.