Renault sdělil, že restrukturalizační opatření, včetně snížení počtu pracovních míst a převodů pracovní síly uvnitř firmy, které se dotkne necelých deseti procent jeho zaměstnanců, bude stát 1,2 miliardy eur. Společnost zároveň sníží výrobu a soustředí se na ziskovější modely.
Automobilka Renault plánuje zrušit 5000 pracovních míst. Chce tak ušetřit 54 miliard korun |
Firma chce přehodnotit činnost šesti výroben včetně těch, které produkují součástky. Uvedla také, že některé továrny jako na příklad Flins u Paříže, kde vyrábí elektrovozy Zoe, by mohly přestat vyrábět auta a místo toho se zaměřit na recyklaci.
Záměr učinit z Francie evropskou jedničku ve výrobě „čistých“ vozů v úterý ohlásil francouzský prezident Emmanuel Macron. Zároveň představil balíček v hodnotě více než osm miliard eur na záchranu domácího automobilového průmyslu. Vyzval také francouzské automobilky, aby vyráběly auta ve své zemi. Stát v Renaultu vlastní 15procentní podíl.
Renault v pátek také uvedl, že srazí náklady snížením počtu subdodavatelů, sníží počet používaných komponent, zmrazí plány na expanzi v Rumunsku a v Maroku a omezí celosvětovou výrobu převodovek.
Automobilce Renault hrozí v důsledku koronavirové epidemie zánik. Musí se adaptovat, řekl ministr financí |
Společnost plánuje snížit do roku 2024 celosvětovou výrobní kapacitu na 3,3 milionu vozidel ze současných čtyř milionů. Soustředit se chce na výrobu malých dodávek a na elektromobily.
„Měníme myšlenkové nastavení. Dříve šlo o objem a tržby a být první na scéně,“ řekla na páteční tiskové konferenci dočasná šéfka firmy Clotilde Delbosová. „Nechceme být největší, to, co chceme, je udržitelná a zisková společnost,“ dodala s tím, že Renault se po příliš velkých investicích a nákladech v předchozích letech vrací ke kořenům a že napříště nebude nic „tabu“.
Nespokojenost se zveřejněným plánem v pátek vyjádřila umírněná odborová organizace CFDT. „Plán je nevyvážený a na úkor francouzských aktivit,“ citovala ji agentura Reuters. Podle odborů byly ostatní země zasaženy méně než mateřská Francie.
Britské továrny v dubnu vyrobily jen 197 aut, loni ve stejném měsíci přes 70 tisíc |
Firma uvedla, že ve Francii zavře jen jednu továrnu - v Choisy-le-Roi - jižně od Paříže. Ta zaměstnává 250 lidí. Dodala také, že se bude snažit upřednostňovat dobrovolné odchody a rekvalifikace namísto propouštění.
Renault byl stejně jako jeho japonský partner Nissan pod tlakem už předtím, než udeřila pandemie. Aliance s Nissanem, jejíž součástí je i automobilka Mitsubishi, se otřásla poté, co byl v roce 2018 zatčen její tvůrce a generální ředitel Carlos Ghosn. Za loňský rok vykázal Renault svou první ztrátu po deseti letech a Nissan první ztrátu po 11 letech. Podobně jako konkurence se nyní snaží vyrovnat pokles příjmů přesměrováním výroby na ekologičtější formy dopravy.
Akcie Renaultu v reakci na páteční vývoj krátce po poledni odepisovaly téměř šest procent. Obchodují se nejhůře ze všech francouzských bluechipových akcií.