Peugeot 308 SW 1,6 HDI | |||
Koncepce: pětidveřové pětimístné kombi s motorem vpředu a pohonem předních kol, rozměry 4500x1815x1556 mm, rozvor 2708 mm, provozní hmotnost 1570 kg, zavazadlový prostor 674 l |
|||
Na druhou stranu je potřeba uvést, že kombi Peugeot 308 SW je postaveno na technickém základě modelu 307 Break/SW se stejnou vzdáleností náprav, takže o přílišnou revoluci nejde.
Po usednutí za volant nečeká na řidiče žádné nepříjemné překvapení. S trochou nadsázky lze říci, že ani nemusí postřehnout, v jaké verzi sedí, zda v hatchbacku, nebo kombi. Přístrojová deska je přehledná a dominují jí kruhové přístroje i výdechy ventilace. Přední sedadla jsou zaměřená na pohodlí, a tak v nich není problém zdolávat i delší cesty. Přístrojová deska jako taková je přehledná. Chvíli zvyku vyžaduje pouze obsluha palubního počítače, který se o displej dělí s audiosoustavou.
Prostě prostor
To nejdůležitější čeká na majitele vzadu. Zatímco první dvě výbavové verze Confort a Confort Pack mají standardně klasická asymetricky dělená zadní sedadla, obě vyšší varianty Premium a Premium Pack jsou vybaveny po vzoru MPV třemi samostatnými sedadly. S nimi můžete doslova čarovat. Umí se posouvat podélně, můžete sklopit opěradla nebo je sklopit celá, a pokud bude potřeba, lze je i podle potřeby zcela z vozu vyjmout. Když je ale celá sklopíte vpřed, okamžitě po rozjezdu zjistíte, že postrádají pro tuto polohu aretaci – s hlasitým bouchnutím se totiž zaklapnou zpět na svá místa.
Navíc díky tomu, že jsou sedadla samostatná, jsou i relativně úzká (cca 41 cm). Mají také výraznější boky sedáků, takže nenabízejí příliš mnoho možností, jak zaujmout tu nejpohodlnější polohu. I při jízdě na dvou na zadních sedadlech jste proto sedadly tlačeni k bokům vozu, což není nejpohodlnější. Z hlediska prostoru si ale nemůže na Peugeot 308 SW stěžovat snad nikdo.
Specialitou Peugeotu 308 SW, i když pro mnoho lidí spíše virtuální, je možnost dokoupení jednoho nebo dvou sedadel, která je možné umístit do třetí řady. Ceníková cena jednoho takového sedadla je 9000 Kč. Prostor na těchto místech je samozřejmě vhodný spíše pro menší postavy. Nevýhodou šestinebo sedmimístné verze je nemožnost odpočtu DPH, která je u vozů tohoto typu v ČR vyhledávaná.
Zavazadlový prostor nabízí v základním provedení 674 litrů objemu, což je velmi nadstandardní hodnota. Silnou stránkou je také nízká nakládací hrana a zcela rovná podlaha. Sklopením či vyjmutím druhé řady sedadel je možné prostor za sedadly zvětšit až na 2149 litrů a to rozhodně není málo. Navíc lze dopředu sklopit opěradlo sedadla spolujezdce, čímž vznikne praktická možnost převozu předmětů s délkou atakující třímetrovou hranici.
Komfortně laděná jízda
Peugeot se vždy zaměřoval hlavně na pohodlná a prostorná auta. 308 SW v tomto směru není výjimkou, takže kromě pohodlných sedadel se vyznačuje také měkčeji naladěným podvozkem, který pasažérům nabízí vysoký komfort cestování. Tato vlastnost spolu s dlouhým rozvorem a méně citlivým řízením způsobuje rozvážnější jízdní projev tohoto vozu. Samotné ovládání je velmi snadné a v případě, že od auta nevyžadujete sportovnost, je i příjemné.
Testovaný model byl vybaven turbodieselem 1,6 litru, který se jeví jako optimální naftová motorizace pro toho, kdo najezdí větší porce kilometrů. Je ale potřeba mít na paměti, že cenový rozdíl mezi srovnatelným zážehovým motorem 1,6 l (mimochodem velmi dobrým) činí 68 tisíc korun – a ty se projezdí až během přibližně 60 až 70 tisíc ujetých kilometrů.
Motor jako takový je příjemným společníkem. Má plynulý nárůst výkonu, není ani příliš hlučný a také z pohledu spotřeby paliva (v testu 6,8 l/100 km) je na tom velmi dobře. Silnou stránkou vznětového motoru je jízda s plně naloženým vozem, který uveze 580 kg. V těchto okamžicích oceníte jeho značný točivý moment.
Vyšší ceny
Základní verze Confort s motorem 1,4 16V stojí ceníkových 439 900 Kč, postrádá ale například klimatizaci nebo rádio, což by v daném segmentu měl být standard. Tuto úroveň výbavy navíc v podstatě s výjimkou těchto dvou prvků nelze individuálně rozšířit. Kdo proto požaduje o mnoho detailů propracovanější vůz s příjemnějším interiérem, ten by neměl váhat a sáhnout po modelech Confort Pack. Cena bohatěji vybavených modelů je ale ve srovnání s konkurencí spíše vyšší. Poměrně značný je také již zmiňovaný rozdíl mezi zážehovými a vznětovými motory.
KONKURENCE Hyundai i30 CW přichází s menší variabilitou (ve srovnání s bohatě vybavenými verzemi 308 SW), ale podobným vnitřním prostorem. Hyundai je citelně levnější. Peugeot kontruje kvalitnějším interiérem, komfortem a nižší Renault Mégane Grandtour je na konci svého životního cyklu, a tak je v současnosti k dispozici za výrazně nižší peníze. Renault je sice dostatečně prostorný, ale oproti 308 SW přece jen menší. Jeho výbava neobsahuje některé moderní prvky. |