Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Situace v mediích nahrává novým projektům, přichází další nezávislý titul

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Na tuzemském vydavatelském trhu přibyl další titul, který vzniká mimo velký mediální dům. Po tabletovém Dotyku a zpravodajském portálu Echo24 se sesterským týdeníkem Echo začal vycházet reportážně-investigativní měsíčník Reportér.
Tablet. Ilustrační foto.

Tablet. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Projekty, za nimiž stojí někdejší šéfové zavedených mediálních značek, se liší zaměřením i použitými technologiemi, společná je snaha o nezávislou žurnalistiku.

Magazín Reportér je projektem bývalého šéfredaktora MF DNES Roberta Čásenského. Začít pracovat na vlastním titulu se spolu s dalšími novináři rozhodl poté, co vydavatelství Mafra v loňském roce převzala skupina Agrofert Andreje Babiše. Jak uvádějí na svém webu, "poté co deník koupil miliardář, který je zároveň aktivním politikem". Reportér bude vycházet v tištěné podobě, k dispozici bude i digitální verze a web s částí volně dostupných textů.

ČTĚTE TAKÉ:

Představitelé společensko-publicistického Dotyku i zpravodajsko-analytického Echa magazín vítají jako další příspěvek k nezávislé novinařině, o niž sami usilují. "Vítám to, protože to znamená posílení plurality mediálního prostoru, která je pro demokracii klíčová," řekl ČTK někdejší šéf Lidových novin a Economie Michal Klíma. Současně upozorňuje, že hlavním problémem, se kterým se nováčci potýkají, jsou omezené prostředky.

V tom mají horší pozici proti velkým vydavatelstvím, jež při marketingu a vlastní propagaci mohou sázet na zavedené tituly. Problém naopak nevidí v kvalitě novinářů, které jsou u vznikajících médií téměř samozřejmostí. "Je vlastně možné vidět určitý souboj mezi kvalitou autorů a penězi. Uvidíme, co zvítězí," poznamenal Klíma.

Strach z nového konkurenta nemá ani bývalý šéfredaktor Lidových novin Dalibor Balšínek, který letos spustil vlastní projekt Echo. "Je jednoznačné, že si nebudeme konkurovat, co se týká čtenářů, ti se mohou spíše doplňovat," uvedl Balšínek, podle něhož v případě Echa a Reportéra půjde o značně odlišný typ média - na jiné platformě a s jinou periodicitou.

‚Nováčci‘ musí jít na vlastní pěst

Připustil, že nové projekty se mohou potkávat na inzertním trhu. "Takto si ale konkurují všechna média, která jsou na trhu a usilují o stejné inzertní klienty," míní. Přetahování o čtenáře neočekává ani Čásenský, podle něhož na trhu sice působí dobré magazíny typu Forbes, ty se však liší specifickým zaměřením podobně jako se obsahem i rozsahem odlišují zpravodajské či publicistické týdeníky.

Šanci pro titul přitom vidí i šéfredaktor zmíněného Forbese Petr Šimůnek. "Prostor je pro jedinou věc, a to je kvalitní obsah. Kdokoliv, kdo přinese kvalitní obsah, má šanci v té konkurenci uspět," podotkl někdejší šéfredaktor Hospodářských novin. Inteligentní čtenář podle něj hledá dobré informace a v tom smyslu je každý podobný projekt konkurence. "Ale určitě si nemyslím, že je to přímá konkurence pro Forbes," dodal na adresu Reportéra.

Otázkou přitom zůstává, zda lze i v budoucnu čekat další projekty bez zázemí velkých mediálních domů. Například Balšínek s tím příliš nepočítá. "Nevylučuji, že se objeví server úzce specializovaný na nějakou oblast, ale nepředpokládám, že by vzniklo plnoformátové médium jako Reportér nebo jako jsme my," míní vydavatel, který se netají spokojeností s dosavadní přízní čtenářů a týdeník Echo považuje dokonce za to nejlepší, co kdy dělal, ačkoli "tvrdý boj o přežití" zatím podle něj nijak nepolevuje.

Dotyk jako nový způsob média

"Nejtěžší je přesvědčit klienty, což se nám částečně daří... Ale vyhráno nemáme ani náhodou," prozradil s odvoláním na velké inzerenty, které se zatím podařilo získat. Pomoci má i plánované rozšíření týdeníku na zařízení s Androidem, jehož důležitost prý na začátku podcenil, i větší důraz na marketing. "Bez marketingu se dál neposuneme," předpovídá.

Podle Klímy by v budoucnu s dalšími projekty mohla přijít například skupina mladých novinářů, podobně jako vznikají jinde ve světě. "Myslím, že prostor dávají i nové technologie, které jsou levnější ve srovnání s těmi staršími," domnívá se vydavatel, který právě na technologie vsadil v loňském roce při uvedení prvního tabletového týdeníku na trh. Dotyk, kterému se po roce a půl stále daří zvyšovat počet aktivních čtenářů, získal ocenění Světové asociace novin a vydavatelů zpravodajství a uspěl i v tuzemské soutěži jako Digitální počin roku 2013.

Autoři: ,

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat