• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Spotřeba piva v Česku dál klesá. Prodeje táhnou nealkoholické varianty

Ekonomika
  •   11:01aktualizováno  11:02
V roce 2023 pivní segment opět zaznamenal pokles, lokální spotřeba piva se loni snížila o 2,4 procenta. Mírný pokles se v loňském roce nevyhnul ani exportu piva do zahraničí. Klesla i průměrná spotřeba na obyvatele, v porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok. Naopak pokračuje růst obliby nealkoholického piva a míchaných nápojů na bázi piva. Vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven.

Celkový výstav českého piva v roce 2023 se jen těsně udržel nad hodnotou dvacet milionů hektolitrů, což představuje meziroční pokles o 2,7 procenta. Z toho se 15,2 milionů hektolitrů spotřebovalo v Česku, zbytek připadá na export do zahraničí.

V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 vypili Češi o 1,35 milionu hektolitrů českého piva méně, průměrná spotřeba na obyvatele, v porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok.

„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace,“ říká Tomáš Slunečko, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.

Podle něj tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích.

„Zároveň pozorujeme měnící se návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu či míchaným nápojům na bázi piva,“ dodává ředitel.

Celkový výstav tohoto segmentu, tedy nealko, činil v loňském roce 1,42 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst o 9,3 procent. V porovnání s rokem 2019 jde o více než třetinový nárůst (34,5 procenta).

Konzumujete pivo častěji doma nebo v restauraci?

celkem hlasů: 669

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 14. května 2024. Anketa je uzavřena.

Doma381
V restauraci/hospodě186
Pivo nepiji102

V souvislosti s prodejem nealkoholického piva a beer mixů roste zájem o plechovky, na které připadá 20 procent celkového výstavu. Mírný pokles zaznamenaly v loňském roce sudy, jejichž podíl klesl pod jednu třetinu na 29 procent, což souvisí s pomalejším návratem spotřebitelů do hospod a restaurací. Pivo v PET lahvích si udržuje osmiprocentní podíl na celkovém výstavu a nejčastěji si pivo Češi kupují ve skleněných lahvích, které měly loni 40procentní podíl na celkovém výstavu.

Češi pijí raději doma

Po předloňském mírném nárůstu spotřeby čepovaného piva došlo v roce 2023 k opětovnému poklesu tzv. on-trade prodeje v hospodách a restauracích na celkových 30 procent. S výjimkou covidových let se jedná o nejnižší hodnotu v historii a dokládá to pokračující příklon spotřebitelů ke konzumaci piva v domácnostech. Přitom ještě před 15 lety se více než polovina (51 %) českého piva vypila v hospodách a restauracích.

Nižší spotřeba piva v gastronomii ovlivňuje i celkovou průměrnou konzumaci piva na obyvatele. Ta v loňském roce dosáhla historického minima s hodnotou 128 litrů a překonala i nejnižší průměrné hodnoty spotřeby z doby covidových omezení. Podle statistik Češi nadále holdují tradičním ležákům se stupňovitostí 11 a 12 procenta, které se na prodejích podílí již z 57,3 procent, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38,2 procenta.

Méně se vyváží

Po dvouletém růstu došlo loni k poklesu exportu českého piva do zahraničí. Vývoz piva meziročně klesl o 4,3 procenta na celkových 5,17 milionů hektolitrů, což přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy zůstávají i nadále Slovensko, Německo a Polsko. Druhý rok v řadě také klesají hodnoty importu, meziročně se dovoz piva snížil o 21 procent. Piva ze zahraniční produkce tak v loňském roce představovala pouhých 2,9 procent na celkové tuzemské spotřebě.

Autor: vebe