Postup ministerstva dopravy jako provozovatele mýtného mu připadá neoprávněný a sdružení se hodlá obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle Ředitelství silnic a dálnic leží vina za nedoplacení mýtného jednoznačně na straně dopravců.
Mýtné v ČeskuMýtné platí v Česku kamiony s hmotností od 12 tun od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral rekordních 6,6 miliardy korun. Od loňského února se povinnost platit mýtné vztahuje i na nákladní auta od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o 25 procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr. V Česku se mýtné v současnosti platí na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy, ministr dopravy Vít Bárta uvažuje o rozšíření povinnosti platit mýtné i na vybrané silnice druhé a třetí třídy. Na konci února bylo v mýtném systému zaregistrováno 547.700 vozidel. |
Podle Špryňara se dopravci v případě neexistující brány neměli jak dozvědět, že jim projetím úseku vzniká povinnost platit. Dopravce se totiž orientuje podle mýtných bran a akustického signálu, který vydává palubní jednotka umístěná v kabině řidiče.
Podle Martiny Vápeníkové z Ředitelství silnic a dálnic je úsek od začátku výběru mýtného uvedený ve vyhlášce, a dopravci jej proto měli znát.
Bránila by nadměrným nákladům
Vzhledem k tomu, že na 39. kilometru dálnice D11 v jednom směru mýtná brána chybí, měli dopravci podle Vápeníkové povinnost vždy sjet a chybějící úsek doplatit na nejbližším kontaktním centru. To je ale podle Špyňara technicky nemožné, protože by se kontaktní centrum s náporem nedokázalo vypořádat.
Mýtnou bránu zde podle Vápeníkové firma Kapsch nevybudovala, protože by bránila přepravě nadměrných nákladů. Vymáhané nedoplatky prý přepravcům vznikly v letech 2007 a 2008.
"Doporučili jsme většině přepravců nedoplatky uhradit a vytipovali několik firem, které podpoříme v jejich soudních sporech," vysvětlil postup sdružení Špryňar. Připustil nicméně, že případné soudní spory nemusí pro dopravce skončit příznivě.
Není možnost kontroly
Česmad si stěžuje také na to, že dopravci v Česku nemají možnost si zkontrolovat, jestli v systému mýtného nemají nějaké nedoplatky. V současnosti jim to v kontaktních centrech prý neřeknou a celní správa takové informace rovněž nesděluje. Internetovou stránku s aktuálním výpisem nedoplatků zprovozní společnost Kapsch, která mýtný systém pro stát spravuje, na začátku příštího měsíce.