Na úřad se obrátilo sdružení Mytia, které tvrdí, že ministerstvo dopravy porušilo při tendru zákon. Premiér chce po Šimonovském upřesnění, na jaké konkrétní aspekty tendru je stížnost zaměřena. "Případné dotazy pan ministr jistě zodpoví," řekla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.
Premiér dále ministra dopravy žádá o vlastní hodnocení argumentů kritiků způsobu, jakým byl tendr zorganizován a vyhodnocen. Zároveň Paroubek požaduje interní analýzu souladu tendru s evropskou legislativou pro výběrová řízení.
Teprve po vyhodnocení požadovaných podkladů bude podle premiéra možné rozhodnout o dalším postupu. "Po vyhodnocení mnou požadovaných podkladů bude možné rozhodnout o dalším postupu, případně přistoupit k realizaci projektu. Do té doby vám doporučuji nečinit v této záležitosti žádné další úkony," napsal premiér v dopise Šimonovskému.
Tendr v hodnotě 19 miliard korun vyhrála rakouská firma Kapsch. Kapsch přítom nabídl až třetí nejnižší cenu. Firma chce vybudovat mikrovlnný systém a deset let ho provozovat za 22 miliard korun. Ostatní tři uchazeče ministerstvo dopravy ze soutěže vyřadilo, protože nesplnili zadání tendru.
Sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group přitom nabídlo systém za 15 miliard korun a italská Autostrade za 17,5 miliardy. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD.
Některé z vyřazených firem už oznámily, že se proti rozhodnutí odvolají k antimonopolnímu úřadu. Mýtné se má v ČR od nákladních vozů nad 12 tun začít vybírat od roku 2007 na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Na vybrané tahy první třídy by se zpoplatnění mělo rozšířit od roku 2008. Platilo by se pak na 2100 kilometrech českých silnic. Stát očekává, že v prvním roce vybere na mýtném asi osm miliard korun. Nyní kamiony zaplatí za dálniční známky asi miliardu.