Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

'Vánoční' knihy za tři miliardy

Ekonomika

  7:20
PRAHA - Češi na knihách rozhodně nešetří. Neváhají za ně utrácet každým rokem více peněz. Důvodem ovšem není fakt, že by jich kupovali více, ale rostoucí ceny.
Knihy - ilustrační foto.

Knihy foto: Lidové noviny

„Lidé je kupují stále stejně, ale ty knihy jsou každým rokem nenápadně dražší a dražší,“ konstatoval ředitel nakladatelství Academia Jiří Padevět. Prosincové tržby jsou podle něj zhruba pětkrát vyšší, než bývá obvyklé v ostatních měsících roku.

Podobně se vyjadřuje také Jaroslav Císař, tajemník Svazu českých knihkupců a nakladatelů. „V předchozích letech si knihkupci stěžovali, ale letos už od října hlásí, že to vypadá nadějně,“ tvrdí Císař.

Útraty Čechů za knihy prodejci úzkostlivě tají. Císař je odhaduje na 4,5 miliardy korun. „Šedesát procent celoročního obratu činí útraty jen před Vánocemi,“ zdůraznil Císař. V přepočtu tedy odhadované vánoční tržby knihkupců činí 2,7 miliardy korun.

Knihy jsou dražší, protože rostou náklady na tisk
Také podle Jaroslava Císaře se na rostoucím obratu knihkupců podílel nikoli vyšší počet prodaných výtisků, ale jejich zvyšující se ceny. Důvody pro zdražování jsou přitom jednoznačné, míní Císař. „Rostou ceny vstupů, jako je třeba papír, barva či lepidlo,“ uvedl Císař s tím, že ve srovnání s růstem cen vstupu se zvedají ceny knih ještě pomaleji, než by měly.

Největší díl z konečné ceny knihy přitom putuje za knihkupcem. „Odhadem tak čtvrtina až třetina,“ upřesnil brněnský nakladatel Jan Matuš. Polovina prostředků pak jde na pokrytí nákladů spojených s tiskem, s využitím papíru nebo využitím grafického studia.

Rostoucí letošní tržby za knihy potvrzují také data Českého statistického úřadu. Letos se totiž podle statistiků zvedly útraty za nepotravinářské zboží o 7,6 procenta. K celkovému růstu přispěly v srpnu nejvíce nákupy knih ve specializovaných prodejnách, zdůrazňuje letošní zpráva Českého statistického úřadu.

Za autorem knihy jde z její ceny jen asi deset procent
Jen velmi malá část z celkové ceny knihy se přitom nakonec dostane k autorovi - zhruba osm až deset procent, odhaduje Svaz českých knihkupců a nakladatelů.

Pokud ovšem jde o známého autora, který je zárukou vysokého počtu prodaných knih, jeho odměna může být třeba i dvojnásobná. Podle knihkupců je rovněž stále častější domlouvání honorářů v závislosti na počtu prodaných výtisků.

Nakladatelé v České republice by rovněž měli počítat s tím, že část z ceny výtisku půjde na propagaci knihy. Podle odborníků jsou ale tyto náklady většinou mizivé. To vysvětlují tím, že Česko je příliš malý knižní trh. Například v zahraničí neváhají nakladatelé utratit za reklamu a propagaci knihy obrovské sumy.

Autoři: