Úterý 16. července 2024, svátek má Luboš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Volkswagen Česku ukradl nejziskovější vlajkovou loď, tvrdí odborář. Výroba superbu se prý přesune na Slovensko

Škoda Superb iV. foto: Škoda Auto

Mladá Boleslav - Výroba nové generace automobilu Škoda Superb se přesune z Kvasin na Rychnovsku do závodu koncernu Volkswagen v Bratislavě, potvrdil odborový předák Jaroslav Povšík. Mluví o krádeži ze strany koncernu. Firma informace oficiálně nepotvrdila, označila je za spekulace a odmítla věc komentovat.
  9:40aktualizováno  21:56

„Koncern Volkswagen Česku ukradl nejziskovější vlajkovou loď,“ řekl Povšík. 

Volkswagen plánuje vysoké investice do závodu v Bratislavě, mělo by jít o rozšíření v hodnotě až jedné miliardy eur

Nový Superb by se měl začít vyrábět v roce 2022, spolu se Superbem se bude v Bratislavě vyrábět i Volkswagen Passat. Technologický vývoj obou modelů má být podle Povšíka v České republice. 

Představenstvo Škody Auto za zachování výroby Superbu podle něj málo bojovalo, podle jeho názoru i z obav o funkci. Firmy se nezastala ani vláda, uvedl Povšík.

O zaměstnanost v Kvasinách, kde se nyní Superb vyrábí, se Povšík neobává. Volnou kapacitu lze podle něj využít k rozšíření výroby ostatních modelů, například SUV Kodiaq. „Kmenové zaměstnance vždycky udržím,“ řekl Povšík.

Faceliftovaná Škoda Superb
Škoda Superb iV.

Do Kvasin by se podle něj mohla částečně přesunout například výroba některých modelů, které se vyrábějí v Mladé Boleslavi. V hlavním boleslavském závodě by se pak mohla zvýšit kapacita pro výrobu nového elektrického SUV Enyaq IV, který se podle Povšíka jinde vyrábět nemůže. 

Škoda přesun výroby nepotvrdila. „O tom, kde se bude následník superbu vyrábět, bude teprve rozhodovat dozorčí rada koncernu,“ řekl pro Lidovky.cz Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy a někdejší člen vedení Škody Auto. Podle něj ale dává případné stěhování v současné době smysl.

Jinak se na to ale dívá šéf odborových svazů Josef Středula. „Tento způsob převzetí nejlepšího vozu od Škody považuju za nepřátelský krok, který nemusí zůstat bez odezvy. Koncern Volkswagen by ho měl ještě zvážit,“ řekl pro Lidovky.cz. 

O přesunu výroby Superbu se spekulovalo už v roce 2017 a 2018. Koncern VW poté rozhodl, že výrobu vozů rodiny Passat, do které patří i Superb, přesune do Kvasin. Následně se mluvilo o tom, že Superb a Passat se bude vyrábět ve zcela nové továrně koncernu v Turecku.

Důvodem přesunu nižší výdaje?

Letos v červenci Volkswagen ale oznámil, že zastavil plány na stavbu nové továrny. Za jejím rozhodnutím je propad poptávky v důsledku koronavirové krize. Volkswagen už loni plány na výstavbu továrny v Turecku odložil kvůli mezinárodní kritice tureckých vojenských operací v Sýrii.

Řidiči málo využívají elektrický pohon. Hybridy do zásuvky ,žerou’ až čtyřikrát více paliva, než mají

V čele Škoda Auto je od začátku srpna Thomas Schäfer, který po necelých pěti letech vystřídal na pozici předsedy představenstva Bernharda Maiera. Zatím není jasné, kam Škodu povede, spekuluje se, že od vedení koncernu má za úkol přiblížit Škodu spíše levné Dacii a zastavit tak její postup mezi dražší značky. Škoda podle některých zdrojů příliš konkuruje Volkswagenu.

Povšík řekl, že až čas ukáže, jak se Schäfer vůči Škodě zachová. Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a digitalizaci produktů firmy. Jde podle něj o klíč k tomu, aby automobilka zůstala pro zákazníky atraktivní, a chce, aby produkty firmy odpovídaly přání zákazníků, uvedl již dříve v dopisu zaměstnancům. Povšíkovi Schäfer řekl, že „vždycky hraje za tým, kde je kapitánem.“

Stále zisková Škoda

Pokud se stěhování potvrdí, nemusí to nicméně pro Škodu znamenat nic fatálního. Za prvních devět měsíců roku sice přiznala meziroční propad provozního zisku o 60 procent, hlavně kvůli sníženému zájmu o auta v době jarní pandemie. I tak si v této kolonce připsala 12,9 miliardy korun.

„Kdyby na tom byla Škodovka ekonomicky špatně a neměla naplněné kapacity, byl by přesun výroby jakéhokoliv modelu problém. Ani jedno teď neplatí,“ uvedl Radek Špicar. Podle něj Volkswagen vždy hledá nejefektivnější řešení pro vývoj i výrobu modelů svých značek. Dnes třeba škodováci vyrábějí některé modely pro Seat.

„Dává to smysl vzhledem k podobnosti vozů s modely Škody Auto. Stejně tak by dávalo smysl vyrábět Superb ve stejné továrně jako Passat,“ dodal Špicar.

Koncern Volkswagen koupil českou automobilku v roce 1991, získal 30 procent akcií. V roce 2000 už Volkswagen vlastnil 100 procent akcií. Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v ČR téměř 34 000.

Autoři: ,