O udělení povolení informoval server zdopravy.cz. „Je to pravda, nakonec se nám podařilo všechna potřebná povolení získat,“ řekl webu mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Cesta vlakem do Berlína se zkrátí až o půl hodiny. ČD začaly jezdit s Vectronem |
Vlaky, které vyrábí plzeňská Škoda Transportation, do teď mohly v Německu jezdit rychlostí 200 km/h jen bez vagonů. Majitel tamní železniční sítě DB Netz se totiž obával, že lokomotiva bude nadměrně opotřebovávat koleje a mosty.
Zátopek měl přitom podle původního plánu vyrazit na trasu mezi Prahou, Drážďany, Berlínem a Hamburkem. Kvůli chybějícímu povolení však dopravce musel lokomotivy nasadit na jiné linky. Řada 380 tak jezdí na Slovensko či do Rakouska a Maďarska.
Kvůli tomu, že ČD neměly k dispozici lokomotivy s povolením pro provoz v rychlosti 200 km/h, musela linka do Hamburku v Drážďanech přepřáhnout na německou lokomotivu. Tamní dráhy však požadují, aby na trase ČD provozoval vlastní stroje.
ČD dráhy proto nakonec za 1,6 miliardy korun pronajaly deset lokomotiv Siemens Vectron, které začnou jezdit do Drážďan v prosinci a po zaškolení německého personálu budou příští rok jezdit celou linku do Hamburku.
ČD si původně objednaly celkem 20 lokomotiv řady 380 již v roce 2004 za 2,7 miliardy korun. Výrobce však jednotky dodal s několikaletým zpožděním až v roce 2013. Vzniklý spor nakonec řešil rozhodčí soud.
Dopravce po výrobci požadoval penále za pozdní dodávku, Škoda Transportation naopak chtěla doplatek ceny navýšený o úroky. Národní dopravce spor prohrál a musel zaplatit dalších 1,2 miliardy korun.