Přestože ekonomická krize a pokles prodejů se nevyhnul loni ani této kategorii, která poprvé po deseti letech klesla v růstu o procento, ve srovnání s celým pivním trhem klesal pivovarům prodej nealka méně.
Vyplývá to z průzkumu agentury Canadean, jehož výsledky prezentovali zástupci Plzeňského Prazdroje.
Ačkoliv největší boom má dle odborníků nealkoholické pivo v Česku již patrně za sebou, vaří jej stále více pivovarů. V současnosti je to kolem 25 pivovarů a značky na trhu stále přibývají.
Polotmavá varianta spíše pro ženy
Lídr trhu Plzeňský Prazdroj, jehož světlé nealko pivo Birell je s dvoutřetinovým podílem na trhu nejprodávanějším nealkoholickým pivem v zemi, uvádí v těchto dnech na trh jeho novou, polotmavou variantu.
Firma v tomto případě sází na ženy, které dle průzkumů preferují tmavší piva pro jejich sladkou chuť před světlými. Od začátku srpna je lahvový polotmavý Birell k dostání ve vybraných restauracích, od září začne Prazdroj prodávat pivo také v obchodech. Do sudů firma toto pivo nyní plnit neplánuje.
Polotmavé jantarové pivo bez alkoholu vyrábí v Česku od roku 2007 pouze humpolecký rodinný pivovar Bernard.
Pivo pro řidiče, cyklisty a pracující
Bernard v červenci vyzval Plzeňský Prazdroj k souboji kvůli reklamní kampani, ve které Prazdroj tvrdí, že jeho nealko Radegast Birell "chutí převyšuje ostatní". Podle spolumajitele humpoleckého pivovaru Stanislava Bernarda je ale toto tvrzení "nabubřelé a neopodstatněné" a Prazdroj ho má dokázat ve vzájemném duelu. Prazdroj ale výzvu nevyslyšel.
V Česku se podle informací pivovarského svazu loni spotřebovalo necelých 580 tisíc hektolitrů nealkoholického piva, meziročně o procento méně.
Nealkoholické pivo nejčastěji pijí řidiči, cyklisté, nebo pracující lidé během dne. Podle pivovarníků nelze předpokládat, že by nealkoholické pivo výrazněji nahradilo alkoholické pivo při běžném posezení v restauračním zařízení.
"Nemyslím si, že by večer po práci chlapi v hospodě pili nealko pivo," řekl Bernard.