Projekt, který připravilo Národní technické muzeum (NTM), České dráhy a Železnice Slovenské republiky, je součástí akcí připomínajících 100. výročí vzniku společného státu. Rozpis zastávek je na webu technického muzea.
Ačkoli jsou historické vozy provozuschopné, prezidentským vlakem nebude možné cestovat. Kvůli obavám o zachování interiérů také budou moci návštěvníci vstoupit pouze do nejmladšího ze tří salonních vozů. Do Masarykova z roku 1930 a toho vyrobeného v roce 1909 pro rakouského císaře Františka Ferdinanda d’Este budou zájemci nahlížet jen okny.
Lidé si budou moci i zevnitř prohlédnout salonní vůz přezdívaný Svoboda podle prezidenta Ludvíka Svobody. Vagon z roku 1968 ale využíval i jeho nástupce Gustáv Husák a na nechvalně proslulé setkání s Leonidem Brežněvem v něm do Čiernej nad Tisou jel i tehdejší tajemník ÚV KSČ Alexander Dubček.
Prezidentský vlak doplňují dvě lokomotivy a doprovodné vozy. V osobním voze Ca 4-5086 z roku 1931 bude umístěna expozice o cestách československých prezidentů po železnicích. Zdokumentována je tam například cesta Edvarda Beneše, který se v květnu 1945 po konci druhé světové války vlakem vracel do Prahy.
Osmičková sláva začíná. Sto let Československa připomenou slety sokolů, opera i pouť do Itálie |
Prezidentská souprava své turné ukončí na konci prázdnin. Od 28. srpna do 2. září bude k vidění v prostoru bývalých železničních dílen ve východní části Masarykova nádraží.