Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Cestu Rittiga a spol. tryskáčem platily aerolinky. Výběr pasažérů nevyjasnily

Česko

  7:00
PRAHA - Tři dny trvalo výletníkům z Poreče, než vysvětlili, kdo platil cestu soukromým tryskáčem. Letěli prý zdarma. Aerolinky Netjets tvrdí, že hledaly nové klienty, a tak se stalo, že se na jejich promo akci sešli Ivo Rittig se šéfy ČEZu. Proč vybraly zrovna tyto pasažéry, už ale Netjets nevysvětlily.

Jasno, teplo, ideální počasí na cestu do Chorvatska. Před letadlem Gulfstream 550 se sešel lobbista Ivo Rittig (v zeleném tričku), tehdejší generální ředitel ČEZu Martin Roman (v modrém saku) a zády v tmavém saku je podle všeho jeho nástupce, současný šéf firmy Daniel Beneš. foto: Lidovky.cz | Dokumenty

LN a server Lidovky.cz zveřejnily v pátek vůbec první snímky, které zachycují vlivného lobbistu Ivo Rittiga ve společnosti nejvyšších představitelů polostátního gigantu ČEZ - tehdejšího šéfa Martina Romana a jeho nástupce Daniela Beneše. 

Všichni tři se ale zdráhali odpovědět, kdo komu cestu financoval. Až nyní přišly s vysvětlením samotné aerolinky. "Šlo o náš propagační let financovaný naší společností," reagoval viceprezident společnosti Vadim Horiszny. "Netjets v roce 2009 posiloval svou pozici v regionu a hledal příležitosti k představení svých služeb novým potenciálním klientům," nabídl vysvětlení cesty Horiszny.

A proč zrovna Poreč jako cílová destinace? "Náš klient, slavný český tenista Radek Štěpánek, v té době v Poreči hrál a my jsme to považovali za skvělou příležitost uspořádat propagační let a zprostředkovat potenciálním novým klientům možnost vidět Radka hrát v českém národním týmu,” vysvětlil viceprezident Netjets.

K TÉMATU:

Jak dodal, mohl vše vysvětlit už před publikováním článku. Lidovky.cz přitom v minulých dnech firmu kontaktovaly hned několika způsoby, ale žádná reakce od nich nepřišla. 

Už v úterý zaslaly Lidovky.cz dotaz Jennifer Tylerové, která je na stránkách aerolinek Netjets uvedena jako tisková mluvčí pro evropský region. Když do příštího dne odpověď nepřišla, kontaktoval ji server na uvedené telefonní číslo. Nikdo však hovor opakovaně nebral. 

Současně Lidovky.cz zaslaly dotaz také dalšímu zaměstnanci z tiskového oddělení aerolinek Tomu Hoytovi. Ani od něj však žádná reakce nepřišla. Ve středu ještě Lidovky.cz kontaktovaly mediální agenturu, která firmu v Česku donedávna zastupovala. Agentura uvedla, že může i v současnosti dotaz vyřídit. Přišla ale jen zamítavá odpověď. "Firma detaily k jednotlivým letům či klientům neposkytuje," vzkázala Petra Kubátová.

Klienti s potenciálem

A ani viceprezident aerolinek nebyl v pátek až na financování cesty sdílný. Na dotaz, proč byli pozváni zrovna tito lidé, odpověděl neurčitě. "Nabízíme naše promo lety omezenému počtu lidí, u kterých je potenciální možnost, že se stanou našimi zákazníky," uvedl Horiszny a zdůraznil, že soukromé, obchodní, politické ani jiné aktivity jejich klientů společnost nezajímají. 

Ivo Rittig a šéfové ČEZu se tak na palubě letadla - dle vysvětlení aerolinek - sešli vlastně náhodou. Pokud je ale vysvětlení tak jednoduché, proč se všichni tři odpovědět zdráhali? "K tomu, s kým a jak trávil dovolenou, se vyjadřovat nebude," řekla Rittigova právnička Karolína Babáková. 

Podobná reakce přišla i z ČEZ. "O tom, kdo všechno byl pozván a jakým způsobem byla organizována doprava, nemáme relevantní informace," vzkázal za Beneše jeho mluvčí Ladislav Kříž. A Roman se pouze ohradil proti tomu, že by mu cestu platil Rittig. O promo akci nepadlo z jejich strany ani slovo. 

Nicméně i kdyby účet skutečně platily aerolinky, nic se nemění na tom, že pokud se například v souvislosti s kauzou Nagyová hovoří o možné provázanosti Beneše s Rittigem, je fotodokumentace z tohoto výletu důkazem, že se stýkali. 

Jak Lidovky.cz připomněly už v původní zprávě, ČEZ v té době začal ve velkém investovat do solárních elektráren a mimo jiné se schylovalo k miliardovému odkupu obřího projektu Amun.Re v severočeské Ralsku, za nímž podle řady indicií mohl stát právě Rittig. Stejně tak jeho právníci stáli za firmou Alseda, která se u ČEZu ucházela o desetimiliardový tendr na provoz datových center.