7. března 2019 9:49, aktualizováno  10:03 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Agrofert měl poslat Čapímu hnízdu na reklamu přes 270 milionů, vyplývá z veřejných dokumentů

Farma Čapí hnízdo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Farma Čapí hnízdo. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Více než 272 milionů korun poslal v letech 2010 až 2013 Farmě Čapí hnízdo za reklamu koncern Agrofert. S odkazem na veřejné dokumenty to ve čtvrtek napsal server iRozhlas.cz.

Stamilionové částky vynaložené na reklamu zajímají policii, která prověřuje, zda hospodaření Čapího hnízda nedoprovázely daňové úniky. Už více než tři roky policie vyšetřuje také údajný podvod s dotací na stavbu rekreačního a konferenčního areálu Čapí hnízdo. V kauze stíhá premiéra Andreje Babiše (ANO) a některé členy jeho rodiny.

Babiš dlouhodobě odmítá, že by se kolem farmy dělo cokoliv nezákonného. Agrofert vlastnil do předloňského února, následně jej vložil do svěřenských fondů. Podobně mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka opakovaně uvádí, že neví o žádných pochybeních.

Nové policejní vyšetřování se podle serveru týká podezření, že peníze ve skutečnosti nešly na reklamu, ale pomáhaly farmě splácet úvěr a Agrofertu snížit si daně. O možných machinacích s reklamou vyšetřovací tým ví od chvíle, kdy začalo vyšetřování údajného dotačního podvodu, píše server. Informaci podle něj zmiňují dva klíčové posudky, s nimiž policie pracuje. Oba poukazují na nesrovnalosti v příjmech Farmy Čapí hnízdo z reklamy.

Elementární význam reklamy

Jeden z posudků si nechal vypracovat dotační úřad při zvažování, jestli má vůbec projektu Čapího hnízda peníze přidělit. Jeho autor přiznání dotace nedoporučil mimo jiné kvůli podezřele velkorysým plánům na příjem z reklamy. Farma do žádosti napsala, že očekává výdělek 25 milionů korun ročně, podle posudku to mohlo být maximálně 12,5 milionu korun.

Druhý posudek pro policii podle serveru vyhotovila společnost Česká znalecká a pracovala už se skutečnými výdaji a příjmy Farmy Čapí hnízdo. Zjistila, že provoz Čapího hnízda vydělával od zahájení činnosti prakticky jen díky reklamě zadané Agrofertem. Bez ní by farma Čapí hnízdo nedokázala ani zaplatit zaměstnance, natož splácet stamilionový úvěr bance. Tržby za reklamu, jejímž jediným zadavatelem byl Agrofert, se na celkových tržbách za prodej výrobků a služeb podílely v jednotlivých letech 71,5 až 91,25 procenta. Posudek také upozorňuje, že kongresové centrum využívaly především společnosti z holdingu Agrofert, takže reklama postrádala „elementární význam“. 

Společnost Farma Čapí hnízdo, tehdy ještě pod názvem ZZN AGRO Pelhřimov, do přelomu let 2007 a 2008 patřila Agrofertu. V prosinci 2007 se firma přeměnila na akciovou společnost s akciemi na majitele. V létě 2008 získala padesátimilionovou evropskou dotaci v programu pro malé a střední podniky, na kterou by jako součást Agroferu neměla nárok. Po několika letech se společnost vrátila pod Agrofert. Farmu Čapí hnízdo nyní vlastní společnost Imoba, která loni spornou dotaci státu vrátila.

ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?