Podobnost proužkové (bannerové) reklamy na internetové stránce s televizní reklamou spočívá mimo jiné i v ceně, která se může vyšplhat do závratných výšek.
Přesto se „proklikovost“ čili poměr pouhého zhlédnutí a aktivního kliknutí pohybuje někde od desetin do tisícin procenta. Znamená to, že je proužková reklama neúčinná? Ne, jen se od ní očekává něco jiného než přilákání potenciálního klienta na požadované stránky. Místo toho se s reklamou zachází v obecnější rovině. Bannery se dnes často používají pro značkovou (brandovou) reklamu, tedy pro posílení povědomí o značce nebo pro uvedení nových produktů.
Rychlý rozvoj vysokorychlostního internetu v posledních letech a jeho stále větší dostupnost umožnila používat banner nejen jako nosič animace, ale například i krátkého úseku videa. Formátově proužková inzerce tak začíná šlapat na paty televizní reklamě.
Účinná, ale drahá Případ, kdy si konkrétní zadavatel domluví bannerovou reklamu přímo na konkrétním serveru, není u velkých hráčů příliš častý. Servery na špičce návštěvnosti totiž mívají exkluzivní dohodu s mediální agenturou, která je zastupuje. Velké firmy tak nejčastěji bannerovou reklamní kampaň realizují zprostředkovaně na ose zadavatel - jeho reklamní agentura - mediální agentura serveru - server s reklamou.
Pro začátek však může stačit oslovit zejména menší servery a reklamu si s nimi domluvit osobně bez zprostředkovatelů. I tak se však neobejdete bez dobrého plánu propagace a kvalitního zpracování reklamního pruhu. Nejčastěji se dnes používá technologie Flash, důležitý je dobrý nápad a detailní znalost cílové skupiny.
A kolik za to? Bannerová reklama je obecně dražší forma internetové reklamy. Ceny kampaní na českém internetu se mohou pohybovat od desítek tisíc až do mnoha milionů korun. Nejčastěji se platí za čas, kdy je banner vystaven. Další způsoby se odvíjejí od zobrazení či „nahlédnutí“ uživateli (za tisíc zobrazení = CPT). Nebo se platí za uskutečněný proklik (PPC). Ceny závisí na velikosti formátu a na návštěvnosti serveru, svou roli může ale hrát i jeho zaměření, a tedy specifická cílová skupina návštěvníků.
***
Cena týdenní bannerové reklamy
Server Seznam.cz Centrum.Atlas.cz cz Finance.cz
velikost formátu 300 x 250 300 x 250 560 x 50
název formátu Medium Rectangle Medium Rectangle Rectangle
počet
zobrazení 10 mil. 4 mil. 30 tisíc
za týden
cena týden za 500 Kč tisíc 399 Kč tisíc 50 tisíc Kč
cena za
1000 50 Kč 100 Kč 1667 Kč
zobrazení
iDnes.cz Novinky.cz Super.cz
480 x 300 490 x 310 490 x 310
Wide
square homepage) (na Rectangle - floating Rectangle
1,6 mil. 2,5 mil. 6 mil.
439 tisíc 187 Kč 500 150 Kč tisíc
274 Kč 75 Kč 25 Kč