24. října 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Vzduchová kapsa nad Českem zpožďuje letadla, kapacita je vyčerpaná. Pomoci by měl ‚nebeský Schengen‘

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ilustrační snímek | foto: Reuters

PRAHA Vzdušný prostor nad některými zeměmi Evropy občas vypadá jako česká dálnice D1. Kolony se ve vzduchu sice netvoří, ale kapacita letového provozu je vyčerpaná.

Následkem bylo v loňském roce enormní průměrné zpoždění letů.

Česká republika prosazuje způsob, jak situaci řešit – spočívá ve vytvoření něčeho jako schengenský prostor v oblacích.

Momentálně fungují na evropském nebi hranice stejně jako na zemi. Jednotlivé státy mají svá řízení letového provozu, přičemž některá se potýkají s výrazným přeplněním prostoru, který mají řídit. Přitom by jim mohli ulevit ostatní.

„Dlouhodobě se snažím v Evropě prosazovat myšlenku jednotného vzdušného prostoru, je to zcela klíčová kvalitativní změna, která by celému odvětví prospěla,“ řekl LN ředitel českého Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas, který je zároveň předsedou evropské Organizace poskytovatelů letových provozních služeb.

Letadlo společnosti Thomas Cook na letišti v Düsseldorfu.
Fotografie agentury Reuters ukazují, jak letadlo odlétá z Caracasu.

Jeho slova potvrzuje ministerstvo dopravy, podle něhož náleží Česká republika v tomto směru k aktivním státům.

V rámci dochvilnosti letů patří země mezi kontinentální premianty. Předepsaná délka protažení letu, kterou si evropští dispečeři mohou dovolit, je zhruba 30 sekund na let. Evropský průměr tento limit výrazně přesahuje – letos dosahuje zhruba jedné minuty a čtyřiceti osmi vteřin.

Kdo v Evropě zdržuje?

„Zpoždění v Evropě je nyní na trojnásobku toho, kde by mělo být,“ tvrdí Klas. Česko sice producentem zpoždění není, okolní státy ano. Dlouhodobě se s tímto problémem potýká Německo, nedávno se k němu připojilo ještě Maďarsko a Rakousko. Časté stávky jsou důvodem pro vysoké zpoždění také ve Francii.

Kdo zdržuje v oblacích?

Zpoždění v Evropě způsobené národními řízeními leteckého provozu (leden-září 2019):

Celkem 15,1 milionu minut

Z toho:

Německo                                 26,1 %

(Karlsruhe samo 17,7 %)

Francie                                      21,1%

(Marseille sama 11,4 %)

Rakousko                                 11,2 %

Maďarsko                                 9,3 %

Španělsko                                 7,2 %

(Barcelona sama 4,2 %)

Ostatní                                     25,1 %

Zdroj: Eurocontrol 

Odpovídají tomu také data evropské organizace pro civilní letectví Eurocontrol. Čtyři letiště s nejvyššími hodnotami zpoždění způsobeným na řízeních letového provozu jsou letos v německém Karlsruhe, v Marseille, Budapešti a Vídni.

Podle Klase by měla být nabídka letecké kapacity více flexibilní. V praxi by to znamenalo větší provázanost s řízením letového provozu ostatních států. „Prosazujeme myšlenku byznysového modelu, který by spolupráci mezi jednotlivými zeměmi podporoval,“ řekl ředitel ŘLP. Když bude vzdušný prostor jednoho státu přetížen, sousedící státy mohou obratem nabídnout svou volnou kapacitu. Podobnou představu dynamické „burzy“ s kapacitou pro letecký provoz bude ostatně řešit i Evropská komise, která by v tomto směru ráda viděla posílení funkcí Eurocontrolu. „Spolupráce má být podporována byznys modelem, nikoliv centrálním řízením a rigidní regulací,“ myslí si Jan Klas.

Nejedná se ale o vytváření nadnárodního celoevropského leteckého provozu. „Ta myšlenka se ukázala jako neživotaschopná. Přesto se občas, především u evropských politiků, objevuje,“ podotýká Klas. Místo toho by podle něj měly začít státy spolupracovat v jednotlivých regionech a o své kapacity se dělit tak, aby na tom byli schopní vydělat všichni hráči na evropském nebi.

„Přemýšlet celoevropsky“

Pomoci by s tím do budoucna prý mohly i moderní technologie. Jedná se například o automatizované systémy, které mohou upravovat rychlost letadel ve vzduchu ještě desítky minut před přistáním. Stroje tak mohou na ranveje dosedat přesně v pořadí, které logistice letiště vyhovuje nejvíce vzhledem k navazujícím spojům. Jenže k tomu je potřeba právě užší spolupráce mezi státy.

„Bude zejména na jednotlivých státech, aby v tomto ohledu začaly více přemýšlet z celoevropského hlediska, a nikoliv z perspektivy ochrany národních zájmů,“ řekla LN Lenka Rezková, mluvčí ministerstva dopravy.

Michal Bernáth

Autor

Michal Bernáthmichal.bernath@lidovky.czČlánky
Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

Prostitutka láká zákazníky za výlohou vykřičeného domu v Dubí u Teplic (2005) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

POCTA BRATROVI. Číslo 23, které nosil jeho bratr Josef, si Jakub Šural vzal na... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Prof. Vladimír Tesař, zakladatel a přednosta Kliniky nefrologie 1. Lékařské... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...