130 let

ČSA má ztrátu, ale nezoufá

Česko

Aerolinky na rozcestí - drahá ropa je nutí šetřit a hledat nová paliva

České aerolinie předpokládají, že v roce 2013 vykážou zisk ve výši jedné miliardy PRAHA Drahá ropa. Fenomén, který v posledních měsících ohrožuje hospodaření leteckých společností na celém světě, trápí i České aerolinie (ČSA). „Vývoj cen ropy nás samozřejmě velmi ovlivňuje. Vlivem prudkého růstu cen jsme jen v letošním roce zaplatili za palivo o zhruba 100 milionů korun více,“ přiznává viceprezident ČSA pro ekonomiku Luboš Černý. Zvýšené náklady na palivo byly jednou z příčin, kvůli nimž vykázalo hospodaření aerolinií za první čtyři měsíce tohoto roku ztrátu 444 miliónů korun. Přes zvýšenou cenu pohonných hmot se ČSA podařilo snížit provozní náklady za první čtyři měsíce meziročně o 2,6 procenta na sedm miliard korun. Provozní výnosy za stejné období vzrostly o 2 procenta na 6,6 miliardy korun. Oproti mnohým aeroliniím na celém světě však prozatímní negativní hospodářský výsledek v letošním roce manažery ČSA výrazně neznepokojuje. „Daří se nám totiž úspěšně plnit restrukturalizační plán stanovený před dvěma roky, a proto máme důvod k optimismu,“ řekl prezident ČSA Radomír Lašák.

Jeho tým převzal společnost v roce 2006 od managementu bývalého prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka poté, co se po mnohasetmilionových ročních ztrátách ocitla na pokraji bankrotu.

Lašák zdůraznil, že posuzovat nynější hospodářský vývoj společnosti pouze na základě ukazatelů za první čtyři měsíce by bylo zkreslující. „Zimní měsíce jsou totiž z pohledu leteckých dopravců vždy slabší a rezervace letenek na nejbližší měsíce napovídá, že můžeme očekávat zhruba desetiprocentní nárůst tržeb,“ vysvětlil Lašák.

Podle včera představené rozvojové strategie by ČSA měly na konci letošního roku vykázat zisk 100 milionů korun a v roce 2013 pak jednu miliardu korun. ČSA neplánují po vzoru některých světových aerolinií jako jsou například americké United Airlines či Continental Airlines snižovat kapacitu flotily letadel nebo propouštět zaměstnance. Naopak, zatímco stávající počet 4700 zaměstnanců by měl být zachován i v roce 2013, flotila by měla expandovat ze stávajících 50 na 55 letadel. „Naším záměrem je zachovat velikost společnosti, ale výrazně zvýšit její výkonnost,“ zdůraznil Lašák.

Prioritou ČSA v následujícím období bude podle viceprezidenta pro marketing a vývoj produktu Petra Pištěláka zejména zvyšování tržeb a zisku, snižování nákladů. Napomoci k tomu má například nahrazení současných 13 různých registračních systémů jedním, a také zavedení cenové optimalizace nikoliv nad jednotlivými linkami, ale dle výchozího a koncového bodu cesty. „Jde o to, abychom dokázali prodat letenky na dané spoje za maximální možné ceny,“ vysvětlil Pištělák. Dodržení rozvojového plánu podle Lašáka výrazně ovlivní budoucí privatizaci ČSA plánovanou na příští rok. Prodej devadesátiprocentního podílu ve firmě by podle očekávání analytiků mohl státu přinést zhruba 5 miliard korun.

***

Jakou strategii rozvoje mají ČSA

Start 2008 Cíl 2013

obrat: 25 miliard Kč 25 miliard Kč

zisk: 100 milionů Kč 1 miliarda Kč

marže: 0,4 procenta 4 procenta

hotovost jako rezerva: 0 2 miliardy Kč

letadla: 50 55

zaměstnanci: 4700 4700

Naším záměrem je zachovat velikost společnosti, ale výrazně zvýšit její výkonnost.

Radomír Lašák, prezident ČSA

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás