Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Distanční výuka na učilištích je katastrofa, shodují se jejich zástupci

Česko

  8:13
Na odborných učilištích je distanční výuka podle jejich zástupců katastrofou pro odborný výcvik. Je to jako byste chtěli naučit dítě jezdit na kole bez toho, že ho na to kolo posadíte, nabízí srovnání ředitel pražské Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček.

Praktická výuka na učilišti. foto: Střední odborná škola Jarov

„Praktickou výuku našeho typu nelze učit na dálku,“ přidává se ředitel a jednatel Střední odborné školy uměleckořemeslné z pražských Vysočan Radek Coufal. Podle něj je třeba si postupy zkoušet rukama. „V bytě nemají žáci dílny. Jejich rodiče se navíc dostávají do úzkých a panikaří,“ říká Coufal.

Na uvolňování restrikcí je ještě brzy, shodli se Hamáček s Havlíčkem. Otevření škol je zatím v nedohlednu

Zkušenosti z pedagogické praxe v uplynulých dnech zjišťoval projekt Fandíme řemeslu, který zastřešuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

„Nová vlna restrikcí bohužel přišla v době, kdy podle našeho nedávného průzkumu čeští rodiče začali měnit přístup k volbě dalšího vzdělání svých dětí po ukončení základní školy,“ upozorňuje Josef Jaroš, garant tohoto projektu a většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo. „Čtyři z pěti rodičů by potomka podporovali, pokud by se rozhodl vyučit se řemeslu,“ upřesňuje Jaroš.

Že to jsou z hlediska budoucnosti dětí racionální úvahy, potvrzuje i Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. „Navzdory epidemii covidu mají řemeslníci ve svých diářích stále plno,“ říká Svobodová.

Děti v ohrožení. Kyberzločinci nově cílí na online výuku ve školách, aplikace představují pro ně snadné sousto

„Teoretické vyučování zvládáme lépe než na jaře, v distančním vzdělávání učíme přes aplikaci Google classroom podle platného rozvrhu. Pochopitelně online vzdělávání nikdy nenahradí plnohodnotně klasickou výuku, ale teoretická výuka v rámci možností funguje,“ popisuje Miloslav Janeček.

Učeň - truhlář se ale podle něj nic nenaučí, pokud do ruky nedostane dřevo a pilku. „Pro odborný výcvik je zavření škol opravdová katastrofa, těžko říct, jak se toto bude dále řešit,“ dodává Janeček.

Radek Coufal se zmiňuje také o dalším problému: „Máme ve škole 40 procent žáků, kteří už mají maturitu, nebo dokonce vysokou školu. Chtějí si vyučením uměleckému řemeslu splnit sen, udržet rodinnou dílnu. Jenže poslední rok musí tito zletilí žáci myslet víc na holé živobytí a na zdraví,“ upozorňuje.

„Naše poznatky přitom potvrzují, že řemeslo v Česku opět začíná mít zlaté dno. Skuteční fachmani nejsou o nic méně žádaní než specialisté v jiných oborech, a svou prací dokáží sobě i rodině zajistit velmi dobrou životní úroveň,“ dodává Josef Jaroš z projektu Fandíme řemeslu.

Autor: