130 let

Do Temelína by se chtěl dostat každý

Česko

Dvakrát více získaných zakázek během pěti let.

Takové jsou ambice plzeňského výrobce turbín pro elektrárny společnosti Škoda Power. „Tím, že jsme součástí skupiny Doosan, jsme přeskočili několik let vývoje,“ říká v rozhovoru pro LN Jiří Šmondrk, který na počátku července nastoupil do funkce generálního ředitele Škody Power.

* LN Škoda Power loni pokračovala v růstu. Jaký je výhled na letošní rok? Navýšíte i letos objem tržeb?

Tento rok se z pohledu tržeb budeme pohybovat okolo osmi miliard korun, tedy o něco lépe než v loňském roce. Z pohledu přijatých zakázek máme plán jedenáct miliard, ale mnoho projektů investoři přesunuli do roku 2011. Stále věříme, že to dopadne pozitivně, ale nemusíme se dostat na jedenáct miliard. Ale okolo osmi nebo deseti miliard bychom mohli skončit. Pozitivní je, že stále máme vysokou zakázkovou náplň, která zajistí našim zaměstnancům práci na roky 2011 a 2012.

* LN Od prosince loňského roku máte nového vlastníka, jihokorejský koncern Doosan. Jak vám pomáhá nový vlastník v plánované expanzi?

Tím, že jsme součástí skupiny Doosan, jsme přeskočili několik let vývoje. Hlavní výhoda je, že Doosan má síť obchodních zastoupení po celém světě. Proto očekávám, že během pěti let budeme na ročním objemu přijatých zakázek okolo dvaceti miliard korun.

* LN Jak se na objemu získaných zakázek podílí český trh?

Letos je to z pohledu přijatých zakázek téměř nic. Lépe se vyvíjejí zakázky na Slovensku, kde jsme za poslední dva roky podepsali kontrakty za sedm miliard korun. Kompletně modernizujeme jadernou elektrárnu Jaslovské Bohunice. A vypadá to, že bychom mohli do konce roku podepsat zakázku na modernizaci prvního a druhého bloku elektrárny Mochovce. Nejvíc příležitostí se objevuje v Indii, Turecku a Jižní Americe.

* LN Loni v srpnu jste také získali zakázku na dodávky turbin pro dva nově budované bloky v Mochovcích. Je to vaše největší současná zakázka?

Je to jedna z největších zakázek, její hodnota se pohybuje okolo tří miliard korun.

* LN Můžete uvést největší letos získané zakázky?

Podepsali jsme kontrakt v Kladně s německou společností KAM, která staví nový uhelný blok pro skupinu Alpiq. Hodnota zakázky je kolem půl miliardy korun. Dále jsme získali zakázku v Turecku, jedná se o tři 150megawattové turbiny pro projekt Yildizlar. V tuto chvíli finalizujeme velký projekt v Indii, což je paroplynový zdroj o výkonu 1600 megawattů. Pro něj dodáváme dvě turbiny o výkonu 280 megawattů. V tendru jsme zvítězili, nyní probíhají kontraktační jednání. V jednání jsou již zmíněné Mochovce.

* LN Stalo se vám také, že v důsledku ekonomické krize někteří zákazníci zrušili své zakázky?

Měli jsme dva projekty, které byly zastaveny. Jeden je na Kubě, kam jsme měli dodat turbinu kanadské společnosti Sherritt. Tento rok se projekt opět rozjel. Pak máme jeden projekt v Turecku, kde čekáme na splnění všech podmínek týkajících se financování.

* LN Měl na vás nějaký negativní dopad loňský bankrot bývalého Škodaexportu?

Účastnili jsme se dodávek pro projekty Balloki a Muridke v Pákistánu. První je již v provozu a druhý se dokončuje. Naše firma je velice pečlivá při posuzování možných rizik a snaží se tyto maximálně eliminovat v době uzavírání smluvního vztahu. Tento přístup nám zajistil minimalizaci ztrát i u pákistánských projektů.

* LN Jak aktuálně vypadá situace v Lotyšsku, kde jste měli šanci postavit další blok paroplynové elektrárny v Rize? Lotyšsko bylo nejvíc postiženo krizí.

My jsme postavili spolu se španělskou společností Iberdrola 400megawattový paroplynový zdroj. Ten jsme předali do provozu asi před rokem. Stále jsme v garanční době a zajišťujeme komplexní údržbu. Na základě tohoto projektu jsme získali podobný projekt v Rusku v elektrárně Sredneuralskaja. Co se týká dalšího bloku v Rize, ten jsme nedostali.

* LN Uvažujete o rozšíření produkce či služeb o další části trhu?

Rozhodli jsme se, že opět začneme rozvíjet výrobu menších turbin. Po nějakou dobu jsme tyto menší výkony kvůli nedostatečné kapacitě opustili. Co se týká servisu, modernizace starších škodováckých turbin jsme již téměř dokončili. Další nadějnou oblastí je modernizace turbin dodaných jinými výrobci. Například teď jsme ve finále soutěže v Bosně a Hercegovině, kde bychom rádi modernizovali turbinu ruského původu.

* LN Jak se připravujete na zakázku, která se rýsuje při dostavbě jaderné elektrárny Temelín?

Pro každého výrobce je to prestižní zakázka, jedna z největších v regionu. Každý výrobce, který nainstaluje takovou turbinu, ji může uvádět jako referenci nejen v jaderné energetice, ale i pro další projekty kdekoli na světě. Turbiny o výkonu tisíc a více megawattů dokáže vyrobit jen pár firem. Rádi bychom participovali.

* LN Jste nyní v jednání se všemi zájemci o dostavbu třetího a čtvrtého bloku Temelína?

Jednáme se všemi. Vyjednávání nebude jednoduché.

* LN Nakolik by pro vás bylo problémem, kdyby vyhrála Areva, která nabízí jaderný blok o výkonu 1600 megawattů? Škoda Power vyrábí turbiny do výkonu 1200 megawattů.

Pokud by to bylo 1600 megawattů, takovou mašinu my nevyrábíme. Případně bychom tam mohli participovat jako subdodavatel jiného výrobce, což úplně není naše ambice.

* LN Nemáte zde možnost nabídnout pro každý blok dvě turbiny po 800 megawattech?

Ano, to je pro nás jedna z lepších variant. Co se týká varianty jedné turbiny o výkonu 1600 megawattů, na to není ve světě žádná reference. Nevím o tom, že by taková turbina byla v provozu.

* LN Investorem nových bloků Temelína je ČEZ. Kolem vztahů ČEZ a Škody Power se vyrojila řada spekulací, třeba že vaše společnost získá všechny zakázky týkající se turbin pro ČEZ.

Celá česká energetika je historicky postavena na turbinách Škoda. Je to ocenění kvality výrobku a služeb, které poskytujeme. V Německu nám trvalo několik let, než jsme přesvědčili tento konzervativní trh o kvalitách našich dodávek. Po realizaci dodávky první turbiny se nám podařilo nedůvěru prolomit a letos tam dodáváme již třetí turbinu. To samé jsme zažili v Itálii a v Chile. Nejprve je nutné zákazníky přesvědčit, že naše turbiny jsou perfektní.

* LN S kým o zakázky nejčastěji soupeříte?

Naši hlavní konkurenti, se kterými vždy soutěžíme, jsou Siemens a Alstom. Celosvětově máme tři nebo čtyři procenta trhu, pokud počítáme i Čínu. Tam v oblasti velkých turbin nepůsobíme, dodáváme tam jen menší zařízení prostřednictvím společného podniku.

* LN Je na trhu aktivní ještě nějaký jiný výrobce z bývalého východního bloku?

Rusové zůstávají až na výjimky na domácím trhu. Co se týká těch zbývajících, technologie Škoda je řádově někde jinde, a s nimi se tedy vůbec nesetkáváme.

* LN Když Doosan loni kupoval Škodu Power, uvedl, že se mu tím otevírá možnost dodávat energetickým společnostem kompletní elektrárny „na klíč“. Už je nějaký takový projekt s účastí Škody Power na obzoru?

Doosan Heavy Industries založil novou divizi Doosan Power Systems a my jsme její součástí. Ambice je posunout se do oblasti kompletních dodávek. Škoda Power v praxi zajišťuje dodávky nejen turbiny, ale celé strojovny. Britský Babcock, který také patří do skupiny Doosan, vyrábí kotelny elektráren. Teď je ještě potřeba vytvořit kompletační skupinu, která by tyto dodávky dokázala spojit. V tom vidím šanci, že se Škoda Power posune o úroveň výše a bude mít mnohem vyšší šanci uspět.

* LN Řada energetických projektů byla v poslední době odložena kvůli ekonomické krizi. Kdy očekáváte, že je investoři opět oživí?

Podle informací, které máme, může oživení přijít již v příštím roce. Celosvětově by během pěti let mohly vyrůst nové elektrárny o výkonu 630 gigawattů (to odpovídá 315 elektrárnám o velikosti Temelína – pozn. red.). Pro nás jsou přístupné projekty v rozsahu 187 gigawattů. Abychom se dostali na roční obrat jedné miliardy eur, potřebujeme ročně realizovat zakázky v rozsahu pět až šest gigawattů.

* LN Sektor energetického strojírenství tedy čekají dobré časy. Uvažujete v této souvislosti o výstavbě dalších výrobních nebo montážních závodů?

V každém případě nám nebude stávající výrobní kapacita stačit. Uvažujeme o výstavbě závodu v Indii nebo větší participaci ve společném podniku v Číně. Další cestou je outsourcing. Tady v Plzni bychom nechali jen sofistikovanou výrobu, u níž záleží víc na přesnosti. To ostatní lze vyrábět někde jinde. Doosan nekupoval tuto firmu kvůli výrobě, ale kvůli technologii. Proto jsme odpovědní za výzkum v oblasti parních turbin a navyšujeme počet zaměstnanců ve vývoji.

* LN Když jsme u počtu zaměstnanců, přijímáte, nebo propouštíte?

Tento rok přijmeme okolo sta lidí. Jen do vývoje jsme jich přijali 30. Celkem tak budeme mít kolem 1150 zaměstnanců. Pokud chcete zajistit plánovaný růst společnosti, musíme i nadále růst hlavně v technických profesích a v obchodě.

* LN Máte potíže s hledáním nových zaměstnanců?

Není to jednoduché. Ale nabízíme dobré – a nejen finanční – podmínky, že zaměstnanci k nám přicházejí. Většina z nich je z Česka.

* LN Korejské společnosti většinou po akvizici do čela firem dosazují Korejce. Čím to je, že Škoda Power má takovou důvěru vlastníka a vedou ji čeští manažeři?

Tohle je jiný obor než výroba automobilů nebo televizorů. Doosan si koupil technologii, která je svázána s kvalitou českých inženýrů a manažerů, kteří ji dokázali léta prosazovat v těžké konkurenci.

* Energetické strojírny... strana 16

***

NA SVĚTOVÉ ŠPIČCE

Jiří Šmondrk Pracuje ve skupině Škoda po celou svoji kariéru, tedy od roku 1986. V roce 2000 se stal šéfem inženýrského oddělení, o dva roky později byl jmenován šéfem úseku realizace projektů. Poté, co v prosinci 2009 podnik Škoda Power koupil korejský Doosan Heavy Industries, Šmondrk povýšil do funkce výkonného ředitele. S platností od 1. července letošního roku se ujal funkce generálního ředitele Škody Power. Předchozí šéf Heung Gweon Park se po dokončení akvizice vrátil do korejské centrály.

Tohle je jiný obor než výroba automobilů nebo televizorů. Doosan si koupil technologii, která je svázána s kvalitou českých inženýrů a manažerů.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás