Sobota 16. října 2021, svátek má Havel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Česko

Dopravní terminál na Smíchově musí mít posudek vlivu na životní prostředí, rozhodl soud

Náklady projektu jsou 160 milionů korun, přesná částka bude záležet na výsledku tendru. foto: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

PRAHA - Plán hlavního města vybudovat na Smíchovském nádraží dopravní terminál musí mít posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Rozhodl o tom pražský magistrát. Město má lépe prověřit vliv projektu na dopravu a podrobněji zdůvodnit stavbu P+R parkovací dům pro 1000 aut. Úřad tím vyhověl připomínkám místních spolků, které kritizovaly zejména právě stavbu parkovacího domu.
  14:14

Terminál má zlepšit přestup mezi metrem, tramvajemi, vlaky a příměstskými spoji, zřejmě tam budou sídlit i státní instituce.

Proces EIA se rozděluje na takzvané zjišťovací řízení, jehož závěrem je rozhodnutí, zda posuzovaný záměr má či nemá významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví. Pokud úřad usoudí, že ano, následuje takzvaná velká EIA, pro kterou musí investor nechat zpracovat kompletní dokumentaci a jejíž součástí je veřejné projednání.

V případě pražských staveb o tom zpravidla rozhoduje odbor ochrany prostředí magistrátu, což byl i tento případ. K záměru dorazily připomínky od několika místních spolků, podle kterých by součástí plánu neměl být parkovací dům, protože ty je vhodné stavět více na okraji města. Stavba by podle spolků vyvolala nové jízdy na Smíchov a další zatížení dopravy zejména ve špičkách, kdy jsou P+R parkoviště nejvíce využívána.

Rozhodnutí úřadu reflektuje připomínky spolků. Hlavnímu městu, které je investorem terminálu, přikázal v další dokumentaci pro EIA lépe posoudit vliv záměru a zejména stavby parkovacího domu na dopravu, případně navrhnout více variant parkovacích kapacit. Plán má také vzít v úvahu řešení cyklodopravy a dále posoudit vliv stavby na ovzduší, úroveň hluku nebo navrhnout opatření ve vztahu ke klimatickým změnám, jako jsou zelené střechy nebo snížení energetické náročnosti budov.

Na střeše vlakového nádraží, jehož rekonstrukci připravuje Správa železnic (SŽ), má v rámci projektu vzniknout autobusový terminál. Nová lávka přes železnici má spojit Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City, která vzniká mezi nádražím a Na Knížecí. Premiér Andrej Babiš (ANO) nedávno řekl, že do přeměněného Smíchovského nádraží by se mohla přesunout sídla SŽ, Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva dopravy a Českých drah.

Vypracování projektu terminálu má podle dřívějších informací magistrátu stát 141,6 milionu korun, připravuje jej sdružení společností Metroprojekt, Sudop EU, Sudop Praha a ateliér A69 architekti. Samotný terminál vyjde na několik miliard. Stavba mi mohla začít zhruba za tři roky.

Autor:

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Nutrilon Advanced: Otestujte s námi pokračovací a batolecí mléko bez palmového oleje
Nutrilon Advanced: Otestujte s námi pokračovací a batolecí mléko bez palmového oleje

Nemůžete kojit a tak hledáte vhodnou pokračovací výživu pro své děťátko? Inovovaný Nutrilon Advanced 2 a 3 bez palmového oleje mohou být vhodnou...

Mohlo by vás zajímat