Terminál má zlepšit přestup mezi metrem, tramvajemi, vlaky a příměstskými spoji, zřejmě tam budou sídlit i státní instituce.
Velké plány se Smíchovským nádražím. Mohlo by tam vzniknout nové sídlo ministerstva dopravy |
Proces EIA se rozděluje na takzvané zjišťovací řízení, jehož závěrem je rozhodnutí, zda posuzovaný záměr má či nemá významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví. Pokud úřad usoudí, že ano, následuje takzvaná velká EIA, pro kterou musí investor nechat zpracovat kompletní dokumentaci a jejíž součástí je veřejné projednání.
V případě pražských staveb o tom zpravidla rozhoduje odbor ochrany prostředí magistrátu, což byl i tento případ. K záměru dorazily připomínky od několika místních spolků, podle kterých by součástí plánu neměl být parkovací dům, protože ty je vhodné stavět více na okraji města. Stavba by podle spolků vyvolala nové jízdy na Smíchov a další zatížení dopravy zejména ve špičkách, kdy jsou P+R parkoviště nejvíce využívána.
Rozhodnutí úřadu reflektuje připomínky spolků. Hlavnímu městu, které je investorem terminálu, přikázal v další dokumentaci pro EIA lépe posoudit vliv záměru a zejména stavby parkovacího domu na dopravu, případně navrhnout více variant parkovacích kapacit. Plán má také vzít v úvahu řešení cyklodopravy a dále posoudit vliv stavby na ovzduší, úroveň hluku nebo navrhnout opatření ve vztahu ke klimatickým změnám, jako jsou zelené střechy nebo snížení energetické náročnosti budov.
Na střeše vlakového nádraží, jehož rekonstrukci připravuje Správa železnic (SŽ), má v rámci projektu vzniknout autobusový terminál. Nová lávka přes železnici má spojit Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City, která vzniká mezi nádražím a Na Knížecí. Premiér Andrej Babiš (ANO) nedávno řekl, že do přeměněného Smíchovského nádraží by se mohla přesunout sídla SŽ, Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva dopravy a Českých drah.
Vypracování projektu terminálu má podle dřívějších informací magistrátu stát 141,6 milionu korun, připravuje jej sdružení společností Metroprojekt, Sudop EU, Sudop Praha a ateliér A69 architekti. Samotný terminál vyjde na několik miliard. Stavba mi mohla začít zhruba za tři roky.