28. ledna 2018 13:29, aktualizováno  16:30 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Průzkumy: Drahoše polovina lidí volila proto, aby nevyhrál Zeman. Ten přesvědčil nerozhodnuté

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 105Diskuse
Jiří Drahoš s manželkou po svém proslovu ve volebním štábu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jiří Drahoš s manželkou po svém proslovu ve volebním štábu. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Pro Jiřího Drahoše hlasovalo v prezidentském finále 47 procent jeho voličů především kvůli tomu, aby nevyhrál Miloš Zeman. Cíl skutečně zvolit Drahoše prezidentem mělo 52 procent jeho voličů. Vyplývá to z průzkumu Kantar TNS, který v neděli zveřejnila Česká televize v pořadu Otázky Václava Moravce.

V případě Zemana chtělo podle průzkumu primárně 77 procent jeho voličů, aby pokračoval v prezidentské funkci. Pro 22 procent Zemanových voličů bylo hlavním motivem to, aby se hlavou státu nestal Drahoš.

Výsledky korespondují s dalším šetřením Kantar TNS, podle něhož se pro Zemana 72 procent jeho voličů rozhodlo už před prvním volebním kolem, zatímco pro Drahoše to bylo 52,5 procenta. Po prvním kole a v následujícím týdnu se pro Drahoše rozhodlo 41,5 procenta voličů, pro Zemana 20 procent. Těsně před finále Zeman přilákal na svou stranu 7,5 procenta svých voličů, Drahoš 5,5 procenta.

Zemanovy voliče nejvíce ovlivnily televizní debaty v týdnu před volbami, a to z 45 procent, uvedl průzkum. Podle jeho zpracovatele Pavla Ranochy sice přelivy mezi voliči v tomto týdnu nebyly výrazné, zejména úterní první duel kandidátů v televizi Primě mohl aktivizovat některé skupiny obyvatel.

Jiří Drahoš uznal svou prohru v prezidentských volbách.
Jiří Drahoš přichází na pódium.

Ze dvou pětin ovlivnily Zemanovy voliče podle průzkumu jak informace z médií, tak prezidentovy názory, jednání a zkušenosti s ním. Drahošovi voliči byli ovlivněni zejména informacemi z médií (59 procent), televizními diskusemi (34,5 procenta) a názory a zkušenostmi (31,5 procenta). Častěji než Zemanovi voliči byli ovlivněni sociálními sítěmi, doporučením přátel a rodiny. V nejmenší míře ovlivnilo voliče obou kandidátů doporučení osobností - u Zemanových voličů ze dvou procent, u Drahošových z 5,5 procenta.

Zemanovi k vítězství pomohli podle Ranochy zejména jeho voliči v Moravskoslezském, Karlovarském a Ústeckém kraji, kteří přispěli k celkovému nárůstu účasti na 66,6 procenta v porovnání s prvním volebním kolem. Zemana podle Ranochy volily čtyři pětiny podporovatelů KSČM a SPD, v menší míře pak také voliči ANO, kteří se k hnutí přiklonili od sociální demokracie. Průzkum se uskutečnil v týdnu před druhým volebním kolem, mezi 21. a 25. lednem. Osloveno bylo 1060 respondentů.

Median: Zeman v posledním týdnu získal, Drahoš ne

Miloši Zemanovi se podle průzkumu agentury Median podařilo získat v týdnu před finále prezidentských voleb více nerozhodnutých voličů. Především se mu podařilo aktivizovat část voličů, kteří původně hlasovat nezamýšleli. Voličská jádra podle Medianu, který v neděli výsledky šetření poskytl ČTK, postoj neměnila.

Zeman podle agentury získal ve finále hlasy 23 procent nevoličů z prvního kola, jeho rival Drahoš jen 12 procent.

Zatímco Zemana chtělo počátkem týdne podle Medianu volit 30 procent oslovených voličů, v sobotu dopoledne to bylo už 35 procent. Podpora jeho rivala Jiřího Drahoše zůstala na 33 procentech. V Zemanovo vítězství věřily po celý týden tři pětiny dotázaných, v Drahošovo méně než 30 procent.

Zemana volilo podle agentury devět desetin jeho voličů z prvního kola, u Drahoše to byly zhruba čtyři pětiny, což může být důsledek negativní kampaně, uvedl Median. Drahoš získal také hlasy zhruba dvou třetin voličů Michala Horáčka, Pavla Fischera a Marka Hilšera, ale zhruba 20 procent voličů těchto tří kandidátů z prvního kola k finále nepřišlo.

Zeman získal podle průzkumu hlasy 72 procent svých voličů, kteří pro něj hlasovali i ve finále před pěti lety. Podobná byla úspěšnost Drahoše mezi voliči někdejšího Zemanova soupeře Karla Schwarzenberga.

Zeman podle průzkumu dokázal během týdne přilákat ke své volbě především voliče pod 50 let bez maturity (nárůst z 22 procent na 31 procent) a pracující bez rozdílu příjmu (nárůst o sedm procentních bodů). Volila ho zhruba polovina důchodců a nezaměstnaných, zatímco Drahoše jen třetina z nich. Drahoš porazil Zemana mezi lidmi do 50 let s maturitou.

Median potvrdil výsledky obdobného průzkumu společnosti Kantar TNS pro Českou televizi, podle něhož Drahoš dostal více protestních hlasů než Zeman. Drahoše si především jako prezidenta podle Medianu přálo 57 procent jeho voličů, přičemž 37 procent jeho voličů si zejména přálo, aby nevyhrál Zeman. U něj byl tento poměr 77:20.

Zeman podle Medianu dostal většinu hlasů voličů ANO, KSČM, SPD i ČSSD, pro Drahoše hlasovali zástupci ostatních sněmovních stran. Staronový prezident získal výrazně vyšší podporu v obcích s vysokým zastoupením pracujících v průmyslu a stavebnictví. Jeho podpora byla také vyšší v obcích, kde je více obyvatel v exekucích. Drahoš měl vyšší zisky v obcích, kde více lidí pracuje ve službách.

Průzkum Medianu se uskutečnil od 22. do 27. ledna, zúčastnilo se ho 1146 respondentů.

ČTK
  • 105Diskuse




Vhodná alternativa mateřského mléka existuje!
Vhodná alternativa mateřského mléka existuje!

To, že je kojení přínosné pro dítě i pro matku, a to jak z krátkodobého, tak i z dlouhodobého hlediska, je všeobecně známé. Kojení dětí je proto doporučováno až do šesti měsíců jejich věku. Bohužel však méně něž 17 % žen ve Velké Británii dokáže po celou tuto dobu pouze kojit, aniž by muselo dítě přikrmovat. A právě v těchto situacích je nutné najít adekvátní alternativu.