130 let

Firmy objevují kouzlo úsporné jízdy

Česko

Nadnárodní společnosti ve snaze prokrátit náklady hledají nové možnosti šetření. Například v osvětě svých zaměstnanců při jízdě se služebními vozy. Firmy je nutí naučit se ovládat techniku úsporné jízdy.

Velké společnosti v rámci snižování nákladů vysílají své zaměstnance na školení, kde se mají naučit techniku efektivní jízdy s nejnižšími možnými náklady.

Jako první se na úsporné jízdy daly přepravní společnosti, které své umění dokonce porovnávají na globální úrovni.

Například přepravní společnost TNT uspořádala akci nazvanou Drive Me Challenge, která vyvrcholila v září celosvětovým finále v Británii. Zúčastnilo se ho šestnáct nejlepších národních týmů ze všech kontinentů. Hodnotila se rychlost, bezpečnost a spotřeba paliva.

„Česká republika ve finále zastoupení neměla, nicméně do projektu se aktivně zapojujeme. Všichni řidiči jezdící v barvách TNT prochází školením ekologické jízdy a bezpečnosti,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel TNT Express ČR. Hlavním cílem úsporné jízdy je pro TNT samozřejmě výrazné zefektivnění spotřeby paliv. Podle výpočtu TNT se dá ekologickou jízdou uspořit v průměru až pět procent paliva. V celosvětovém měřítku to pro přepravní společnost znamená ročně finanční úspory v řádu milionů eur a pro svět o desítky milionů tun CO2 méně. Konkrétnější údaje ale společnost nebyla schopna poskytnout.

Úspornou jízdu propaguje i společnost Bosch, jejíž jedna divize se zabývá výrobou náhradních dílů pro automobily a vybavení autoservisů. Během svých školení se nesoustřeďuje jenom na samotnou jízdu, ale i na nastavení parametrů vozů tak, aby byly co nejvíce efektivní a co nejméně poruchové.

„Bohužel nemůžu poskytnout bližší informace, jedná se o zkušenosti, které Bosch nabízí svým klientům jako službu,“ řekl mluvčí společnosti Bosch Pavel Roman.

České společnosti zatím úspornou jízdu berou často jenom jako zajímavé zpestření různých školení. Například společnost ČEZ vyslala vedení jedné ze svých divizí v rámci takzvaného teambuildingu na školení úsporné jízdy. V rámci firmy jako celku se úspory paliva zatím neřešily.

Neziskové organizace, které prosazují úspornou jízdu, nabádají nejdříve ke koupi vozu s efektivnějším využitím paliva.

Upřednostnění vozu, který například spotřebovává o jeden litr paliva na sto kilometrů méně, totiž znamená - při průměrně ujeté vzdálenosti 15 tisíc kilometrů ročně -úsporu až 150 litrů paliva. V přepočtu na peníze to představuje okolo 4,5 tisíce korun úspor ročně na jeden vůz.

Pro firmy je ale daleko lákavější to, že lze šetřit i se stávajícím vozovým parkem.

Není třeba si pořizovat hybridní vozy nebo nasazovat alternativní pohonné hmoty. Stačí donutit nebo naučit své zaměstnance se služebními vozy jezdit uvědoměle, a to jak vůči svému autu, tak i k dopravnímu provozu.

Základní techniky Existuje několik základních pravidel, jak snížit spotřebu pohonných hmot. Už z autoškoly je asi nejznámější správné řazení. Ideální chvíle pro přeřazení je u benzinového motoru v rozmezí 2000 až 2500 otáček za minutu. U dieselových motorů je možno přeřazovat i pod 2000 otáčkami za minutu.

Pro české řidiče může být novinkou řazení bez posloupnosti, běžné v zahraničí. Pro rychlejší dosažení správných otáček se totiž doporučuje vynechat některé stupně, nejčastěji se jedná o dvojku a čtyřku.

Během zpomalování je úspornější před brzděním dávat včas nohu z plynu a dojet na zařazenou rychlost. Důležité je věnovat pozornost také obutí. A to nejen kvůli úspoře paliva. Doporučuje se jednou měsíčně kontrolovat tlak v pneumatikách - podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva až o tři procenta a jejich přilnavost k vozovce je extrémně nízká. Hrozí tak nebezpečí smyku a následné nehody.

Důležité je si také uvědomit, kdy jsou motory nejúčinnější. Ideální spotřebu mají při rychlosti kolem 90 km/h, při rychlostech přes 100 km/h se spotřeba rapidně zvyšuje. Například při konstantní rychlosti 120 km/h je spotřeba vyšší o 42 % oproti ideálnímu chodu.

Stálá rychlost se jinak samozřejmě doporučuje. Například na dálnici je nejúspornější konstantní rychlost při zařazeném nejvyšším možném rychlostním stupni a nízkých otáčkách.

V zimě je velice neúsporné nechávat motor běžet naprázdno kvůli topení v interiéru. Z hlediska úsporné jízdy jde o naprosté plýtvání, a tak experti doporučují vypínat motor, jakmile je to možné. A to i při stání v dopravní zácpě. Podobně je třeba myslet i na klimatizaci, která zvyšuje spotřebu o 10 až 15 procent. Pokud není vysloveně nutná, je úspornější obejít se bez ní.

A nakonec je pro úsporu paliva vhodné vnímat provoz a dokázat předpovídat situace. Pomůže to řidiči udržovat konstantní rychlost, což méně zatěžuje motor a zároveň se tím můžete vyhnout nenadálému a zbytečnému brzdění a zrychlování. Rozdíl mezi plynulou a agresivní jízdou může u některých vozů činit až třetinu celkové spotřeby. To platí i o správném odstupu. Nejenže je bezpečný, ale opět pomůže vyvarovat se prudkého brzdění a zrychlování.

***

Kategorie Značka Model rating* Eco Palivo (Spotřeba l/100 km) CO2(Emise g/km)

Honda Civic IMA 83,5 benzin 4,6 109

Kompaktní vozy

(4,0-4,4 m) Mazda 3 1,6 CD 70,8 diesel 4,8 128

Honda Civic 5D 1.4i 70,6 benzin 5,9 139

Toyota Prius 1.5 Hybrid 83 benzin 4,3 104

Střední třída

(4,4-4,7 m) Volvo S40/V50 1.6D 66,7 diesel 4,9 129

Ford Mondeo2.0 TDCi 65,5 diesel 6 159

Nejúspornější vozy

Eco Spotřeba Emise Kategorie Značka Model Palivo rating* (l/100 km) CO2(g/km) Citroen C1 1.0i 79,5 benzin 4,6 109 Minivozy Peugeot 107 1.0i 79,5 benzin 4,6 109 (do 3,5 m) Toyota Aygo 1.0 79,5 benzin 4,6 109 Daihatsu Sirion 1.0 eco top 76,7 benzin 5 118 Malé vozy VW Polo 1.4 TDI PD Blue M. 75,2 diesel 4,1 108 (3,5-4,0 m) Opel Corsa 1.3 CDTI Ecotec 74,9 diesel 4,5 122

Eco Spotřeba Emise Kategorie Značka Model Palivo rating* (l/100 km) CO2(g/km) Vyšší střední BMW 520d 55,8 diesel 5,9 158 třída Mercedes E 200 NGT 55,3 zemní plyn 6,1 168 (4,7-4,9 m) Volvo S80 2,4 D 55 diesel 6,3 167 Renault Modus 1.5 dCi FAP 69,3 diesel 4,8 127 Minivan Ford Focus C-Max 1.6i TDCi 68,7 diesel 4,9 129 (5místný) Opel Meriva 1.3 CDTI 66,9 diesel 5 135 Opel Zafira 1,6 CNG 64,4 zemní plyn 5,4 145 Van Peugeot 307 SW 1.6 HDI 62,4 diesel 5,1 134 (6místný) Peugeot 307 SW 2.0 HDI 61,7 diesel 5,6 148

*) Eco rating je hodnocení zohledňující celkový dopad automobilu na životní prostředí a zdraví -zohledňuje jeho energetickou náročnost (hodnocenou množstvím emisí CO2 na ujetý kilometr -váha 40 %), dále hlučnost vozu (20 %), emise oxidu dusíku, uhlovodíku a částic (20 %), emise karcinogenních látek (15 %) a dopad na živou přírodu (5 %). Ideální vůz, který neškodí přírodě, by měl eco rating sto bodů. Zdroj: www.uspornajizda.cz

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás