* LN Policie podle statistik poměrně často bourá. Je to tím, že čeští policisté neumějí řídit?
Když má policista najeté tři stovky kilometrů po autoškole ve fabii, a najednou dostane octavii a chce jet rychle, tak to nemůže umět. Chyby mohou nastat u každého. Když stát chce, aby policisté, hasiči či záchranáři jezdili rychle, tak je na to musí trénovat.
* LN Policisté ale dosud mají pravidelná povinná školení jen o teorii. Jak to změnit?
Dohodli jsme se s ředitelem dopravní policie Tržilem, že v přípravě nového zákona by mělo být ustanovení, že vedle každoročního teoretického školení musí mít každý policista alespoň jeden den praktického výcviku za rok či za dva roky. Snad nás v tom ministerstvo dopravy podpoří a uvede se to do praxe.
* LN Policie ale tvrdí, že na proškolování všech řadových policistů přímo za volantem nemá peníze. Existuje řešení?
Ano, je pravda, že takových lidí je přes dvacet tisíc. Dohodli jsme se ovšem s prezidiem, že bychom policii proškolili kvalitně jejich lektory autoškol a v každém regionu by takoví učitelé připravovali nové řidiče do služby podle naší proškolené metodiky. My bychom pak třeba prováděli už jen takovou nástavbu.
* LN Takže praktické školení za volantem by se konečně mohlo týkat všech policistů?
Ano, to co jsem popsal, by mělo platit pro všechny. Zvýšila by se tím výrazně bezpečnost těch řidičů a jejich zásahů.
* LN A mluvili jste o termínu, kdy by se taková věc mohla uvést do praxe?
Domlouvalo se to s ministerstvem dopravy. Kdyby to všechno prošlo, měl by být ten zákon i podle nařízení Evropské unie platný někdy v roce 2012 či 2013.
* LN Má policie už teď zájem o školení alespoň lidí ze specializovaných útvarů?
Ano, to má. Školili jsme teď především policisty, kteří mají řídit rychlé passaty a motorky.
* LN Jak jsou na tom s proškoleností třeba hasiči? Jsou lepší?
Vůbec. Mají převážně jen teoretické přípravy a netrénují pořádně extrémnější jízdu. Ale pro hasiče děláme v Mostě školení.